ولادیمیر پوتین: توافقنامه مینسک دیگر وجود ندارد

«اگر نیاز باشد از ارتش روسیه در دونباس استفاده خواهیم کرد»

پوتین استقلال دو منطقه جدایی طلب اوکراین را به رسمیت شناخته است - ALEXEY NIKOLSKY / SPUTNIK / AFP

ولادیمیر پوتین در یک نشست رسانه‌ای در کاخ کرملین روز سه‌شنبه، ۲۲ فوریه گفت در پی به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک از سوی روسیه، توافقنامه مینسک دیگر وجود ندارد. به گزارش پراودا، رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «با امتناع اوکراین از پیروی از توافقنامه مینسک دیگر انتظار بیش از این غیرممکن بود.» او در ادامه گفت: «از این نظر بله، البته، دیگر توافقنامه مینسک وجود ندارد. چرا پس از به رسمیت شناختن استقلال این دو منطقه همچنان در پی اجرای آن باشیم؟»

توافق مینسک در سال ۲۰۱۵ میلادی میان دولتهای اوکراین و روسیه و نمایندگان مناطق جدایی طلب اوکراین،‌ و سازمان توسعه و همکاری اروپا امضا شد و بر اساس آن،‌ هیچیک از دو طرف نباید نیروی نظامی به این مناطق اعزام می کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولادیمیر پوتین تاکید کرد روسیه این منطقه‌ها را در درون مرزهای قانون اساسی آن‌ها به رسمیت می‌شناسد. ازآنجایی‌که بخش‌های نسبتا گسترده‌ای از دو منطقه دونتسک و لوهانسک همچنان در کنترل نیروهای دولتی اوکراین است، این سخن می‌تواند به معنای گسترش درگیری‌ها در آینده نزدیک باشد. رئیس‌جمهوری روسیه در برابر این پرسش که آیا روسیه قصد دارد از نیروهای نظامی خود در منطقه دونباس استفاده کند گفت: «در کل نمی‌توانیم به‌طورمشخص خطوط کلی اقدام‌های ممکن را پیش‌بینی کنیم. بستگی به وضعیت تحولات در آنجا دارد.» بااین‌حال او افزود: «ما در صورت لزوم به وظیفه خود عمل می‌کنیم و اگر نیاز باشد از ارتش روسیه در دونباس استفاده خواهیم کرد.» ولادیمیر پوتین گفت بهترین تصمیمی که اوکراین می‌تواند بگیرد این است که از بلندپروازی‌های خود برای عضویت در ناتو چشم‌پوشی کند.

رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه، ۲۱ فوریه با فرمانی استقلال دو منطقه جدایی‌خواه دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت. اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا به این اقدام روسیه واکنش شدیدی نشان دادند و آن را محکوم کردند. آلمان پروژه خط لوله نورد استریم ۲ را به حالت تعلیق درآورد و انتظار می‌رود تحریم‌های گسترده جهانی علیه روسیه اعمال شود.

بیشتر از جهان