بایدن: قصد جنگ با روسیه را نداریم، اما از هر وجب قلمرو ناتو دفاع خواهیم کرد

رئیس جمهوری آمریکا گفت دستور تحریم‌هایی بسیار گسترده‌ علیه روسیه و حرکت نیروهای نظامی آمریکا در اروپا را داده است

DREW ANGERER / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، شامگاه سه‌شنبه‌، ۲۲ فوریه با اعلام این که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، تجاوز به اوکراین را آغاز کرده است از اعمال فوری دور نخست تحریم‌های آمریکا علیه برخی نهادها و افراد در روسیه خبر داد. رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت روسیه در پی این اقدام با تحریم‌هایی بسیار فراتر از سال ۲۰۱۴ روبرو خواهد شد.

موسسات مالی و اشخاص بلندپایه حکومت روسیه در صدر اهداف تحریم‌های دور نخست قرار دارند. دو بانک روسی ازجمله بانک ارتش این کشور تحریم می‌شود و مقام‌های بلندپایه دولت پوتین و اعضای خانواده آن‌ها در فهرست تحریمی‌ها قرار می‌گیرند. جو بایدن گفت آمریکا قصد ندارد در اوکراین با روسیه بجنگد. درعین‌حال او تاکید کرد روسیه نباید اشتباه برداشت کند و اطمینان داد که ایالات متحده و متحدان این کشور از هر سانتی‌متر مربع قلمروی ناتو دفاع خواهند کرد و آمریکا به تعهدات خود در قبال ناتو پایبند است.

رئیس‌جمهوری آمریکا اقدام‌ پوتین در به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه در اوکراین را «نقض گستاخانه قوانین بین‌المللی» خواند و گفت روسیه در حال قصابی تکه بزرگی از اوکراین است و ولادیمیر پوتین می‌کوشد چهارچوبی به‌ظاهر منطقی سرهم کند تا سرزمین‌های بیشتری را به‌زور بگیرد. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از اعزام نیروهای آمریکایی بیشتری به اروپا خبر داد که به‌ویژه برای تقویت کشورهای منطقه بالتیک به نیروهای موجود ناتو می‌پیوندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحریم‌های آمریکا تنها زمان کوتاهی پس‌ازآن اعلام شد که وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در نشستی در پاریس، بسته تحریمی اولیه این اتحادیه را علیه روسیه تصویب کردند. تحریم‌های اروپا و آمریکا در حالی اعلام می‌شود که مجلس اعلای روسیه مجوز استفاده از ارتش این کشور در خارج از مرزها را صادر کرد. ولادیمیر پوتین از مجلس اعلای روسیه خواسته بود با صدور این مجوز راه را برای حمایت از منطقه‌های جدایی‌طلب شرق اوکراین باز کنند. ولادیمیر پوتین در نشستی رسانه‌ای امروز‌، سه‌شنبه گفت توافقنامه مینسک دیگر وجود ندارد و به اوکراین توصیه کرد از بلندپروازی‌های خود برای پیوستن به ناتو چشم‌پوشی‌ کند.

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه، ۲۲ فوریه، در نشستی در پاریس به اتفاق آراء توافق کردند تحریم‌های تازه‌ای علیه روسیه اعمال کنند. این تحریم‌ها پس‌ازآن وضع می‌شود که روسیه استقلال دو منطقه جدایی‌خواه دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، به خبرنگاران گفت کشورهای عضو اتحادیه اروپا در واکنش به تصمیم روسیه و گسیل سربازانش به این منطقه‌، با اتفاق آراء با «بسته تحریمی اولیه» توافق کردند. او روسیه را متهم کرد که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و تعهدهای خود را زیر پا می‌گذارد. ژان ایو لودریان تاکید کرد این بسته تحریمی به روسیه آسیب زیادی خواهد زد.

پیش‌تر شارل میشل، رئيس شورای اروپایی و اورزولا فون در‌لاین، رئیس کمیسیون اروپا، اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی‌خواه را «غیرقانونی و غیرقابل‌پذیرش» خواندند و گفتند اتحادیه اروپا به‌ مثابه یک واحد یکپارچه در حال بررسی و برنامه‌ریزی طیف گسترده‌ای از اقدام‌ها است.

صبح امروز نیز آلمان اعلام کرد پروژه خط لوله نورد استریم ۲ را در واکنش به تخلفات روسیه تعلیق می‌کند. انتظار می‌رود ایالات متحده آمریکا نیز تحریم‌های سنگینی علیه روسیه اعمال کند.

شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به امضا فرمان شناسایی استقلال دو منطقه جدایی‌طلب لوهانسک و دونتسک تحت کنترل شورشیان شرق اوکراین از سوی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، جلسه اضطراری برگزار می‌کند. همزمان گزارش‌ها ورود ستونی از خودروهای زرهی شامل تانک‌ها به این دو منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین حکایت دارد. پوتین «نیروهای حافظ صلح» را مسئول حفظ صلح در این مناطق کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل شناسایی استقلال مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین را نقض تمامیت ارضی اوکراین توصیف کرده است.  کشورهای غربی هم اقدام پوتین را محکوم کردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که تحریم‌های بریتانیا ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه در جریان جلسه کبری تصویب می‌شود.