دونالد ترامپ: بحران اوکراین در دوره ریاست‌جمهوری من رخ نمی‌داد

«تحریم‌های ناکارامد در مقایسه با اشغال یک کشور و سرزمین بزرگی که موقعیت راهبردی دارد، بی‌اثر است»

دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا و ولادیمیر پوتین،‌رئیس‌جمهوری روسیه در نشست جی‌۲۰ سال ۲۰۱۹ - Mikhail KLIMENTYEV /AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق [ایالات متحده آمریکا]، با شکستن سکوت خود درباره بحران اوکراین، از دولت بایدن انتقاد کرد و گفت اگر این بحران در زمان دولت او رخ می‌داد، مسکو این تصمیم را که ارتش خود را به آن سوی مرزها بفرستد، اتخاذ نمی‌کرد؛ زیرا او ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را خوب می‌شناسد.

ترامپ در بیانیه‌ای از طرف کمیته اقدام سیاسی نجات آمریکا به رهبری خود، گفت: «ولادیمیر پوتین را خوب می‌شناسم. اگر دوره ریاست‌جمهوری ترامپ بود، او هرگز این کاری را که اکنون می‌کند نمی‌کرد،‌ هرگز!» ترامپ رئیس‌جمهور جو بایدن را به دلیل اینکه اجازه داده است روسیه با بالا رفتن قیمت گاز ثروتمند شود، سرزنش کرد.

او گفت: «تحریم‌های ناکارامد در مقایسه با اشغال یک کشور و سرزمین بزرگی که موقعیتی راهبردی دارد، بی‌اثر است.»

«این تازه اول کار است. قیمت نفت بالا و بالاتر می‌رود و پوتین نه تنها به آنچه همیشه می‌خواست دست می‌یابد، بلکه به علت افزایش قیمت نفت و گاز پولدار و پولدارتر می‌شود.»

ترامپ در سه هفته اخیر عمدتا در مورد مسئله اوکراین سکوت کرده بود. او آخرین بار در تجمعی مرتبط با مهاجرت در تگزاس، از اوکراین سخن گفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در سخنرانی‌ خود در کونرو، خطاب به جمعیت حاضر گفت: «همه اهالی واشنگتن چسبیده‌اند به اینکه چطور از مرزهای اوکراین حفاظت کنند؛ اما مهم‌ترین مرز جهان نه مرزهای اوکراین، بلکه مرزهای آمریکا است؛ ولی ما بدون آنکه بدانیم آدم‌ها چه‌کاره‌اند، می‌گذاریم به کشورمان وارد شوند. وظیفه اصلی رئیس‌جمهوری آمریکا دفاع از مرزهای آمریکا است.»

پیش از این تجمع در تگزاس، تنها چیزی که ترامپ در این مورد گفته بود، این بود که «آنچه بین روسیه و اوکراین در جریان است، در دولت ترامپ هرگز رخ نمی‌داد» و اینکه «کوچک‌ترین احتمالی وجود نداشت!»

خبر جدید

رئیس‌جمهوری دونالد جی.ترامپ: «اگر اقدام‌های مناسبی انجام می‌گرفت، مطلقا و به‌هیچ‌وجه وضعیت کنونی در اوکراین پیش نمی‌آمد. ولادیمیر پوتین را خیلی خوب می‌شناسم. او هرگز در دولت ترامپ این کار هایی را که حالا می‌کند، نمی‌کرد ...

لیز هرینگتون(@realLizUSA) ۲۲ فوریه ۲۰۲۲

رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده در موضوع اوکراین تاریخچه ناخوشایندی دارد. پس از آنکه متن تماس تلفنی او با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری تازه انتخاب‌شده اوکراین، نشان داد ترامپ سعی کرده کمک نظامی به اوکراین را به تحقیق این کشور در مورد هانتر، پسر بایدن، مشروط کند، مجلس نمایندگان ایالات متحده که در آن هنگام اکثریت آن در دست دموکرات‌ها بود، به استیضاح او اقدام کرد.

در نهایت، مجلس سنا که در آن هنگام اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان بود، ترامپ را تبرئه کرد. سناتور میت رامنی، از ایالت یوتا، تنها جمهوری‌خواهی بود که به محکومیت ترامپ رای داد.

از رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده بابت اینکه ظاهرا در دوران ریاست‌جمهوری خود با پوتین رابطه‌ای فرمانبردارانه داشت، انتقاد می‌شود. ترامپ حتی در سال ۲۰۱۸ در نشستی مطبوعاتی در هلسینکی، در موضوع دخالت مسکو در انتخابات سال ۲۰۱۶، علنا طرفداری از رهبر روسیه را به حمایت از مراجع  اطلاعاتی دولت خود ترجیح داد.

بنا بر یافته‌های گزارش مولر در مورد پیوندهای کارزار انتخاباتی ترامپ و کرملین، دست‌اندرکاران این کارزار از کمک روسیه استقبال کرده‌اند ولی در این گزارش آمده است در مورد اینکه رسما توطئه‌ای شده باشد، شواهد کافی وجود ندارد. رابرت مولر همچنین ۱۱ مورد را شناسایی کرد که ترامپ سعی داشته است با مداخله در تحقیقات درباره خود، مانع از اجرای عدالت شود.

© The Independent