«پوتین فعلا قصد دیدار با جو بایدن را ندارد»

بریتانیا روز دوشنبه گفت که روسیه برنامه اشغال اوکراین را آغاز کرده است

بایدن گفته بود اگر روسیه به اوکراین حمله نکند حاضر به دیدار با پوتین است - MANDEL NGAN, MIKHAIL METZEL / AFP / SPUTNIK

روز دوشنبه، ۲۱ فوریه، کاخ کرملین اعلام کرد برنامه‌ای برای برگزاری نشست بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، و همتای آمریکایی او، جو بایدن، در دست نیست و برای چنین دیداری فعلا «زودهنگام» است، اما تدارک دیدار تلفنی یا حضوری این دو رهبر محتمل است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که تنش‌ها بر سر اوکراین در حال افزایش است، اما تماس‌های دیپلماتیک نیز فعالند. آقای پسکوف افزود که پوتین به‌زودی در شورای امنیت روسیه سخنرانی می‌کند. 

این در حالی است که دفتر امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، پیش از این گفته بود که پوتین و بایدن «از اساس» شرکت در نشستی مشترک را پذیرفته‌اند. کاخ سفید البته اضافه کرد که بایدن تنها در صورتی در چنان نشستی شرکت می‌کند که روسیه دست به اشغال اوکراين نزند. 

پسکوف اما گفت «صحبت از هرگونه برنامه مشخص برای سازماندهی هرگونه نشست، زودهنگام است»، و تاکید کرد که «برنامه مشخصی» برای دیدار رهبران این دو کشور چیده نشده است. 

کاخ سفید هم البته محتاطانه از احتمال دیدار پوتین و بایدن سخن گفته است. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز یکشنبه، ۲۰ فوریه، گفت بایدن پذیرفته است که در پی دیدار آنتونی بلینکن و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه آمریکا و روسیه، که روز ۲۴ فوریه انجام خواهد شد، با پوتین دیدار کند، اما به شرط آن که شاهد ورود نیروهای روسیه به خاک اوکراین نباشیم.

یکی از مقامات ارشد آمریکا که بدون ذکر نام خود با خبرگزاری فرانسه صحبت کرد، گفت: «زمان نشست هنوز معلوم نشده است. شکل آن هم هنوز معلوم نشده است. بنابراین همه چیز فعلا فرضی است.»

دیدار پوتین و بایدن ظاهرا قرار بود با ابتکار دیپلماتیک پاریس انجام شود و می‌توانست موجب وقفه‌ای در بالا گرفتن بحران شود. این تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از درگیری، در حالی از راه می‌رسند که واشنگتن هشدار داده است که پوتین تصمیم خود را برای اشغال اوکراین گرفته و این حمله در چند روز آينده انجام خواهد شد. از سوی دیگر، شاهد درگیری در خط مقدم بین نیروهای دولت مرکزی کی‌یف و نیروهای جدایی‌طلب دو جمهوری خودخوانده لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراين بوده‌ایم. کی‌یف و مسکو یکدیگر را به ایجاد این درگیری‌ها متهم می‌کنند. 

بریتانیا اما گفته است که طرح روسیه برای اشغال اوکراین هم‌اکنون آغاز شده است. سخنگوی بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، گفت لندن به اطلاعاتی دسترسی دارد که نشان می‌دهد طرح اشغال دارد عملیاتی می‌شود. او به خبرنگاران گفت: «اطلاعاتی که ما داریم، نشان می‌دهد که روسیه قصد دارد دست به اشغال بزند و برنامه رئیس‌ جمهوری پوتین هم‌اکنون آغاز شده است.»‌

او افزود: «شاهدیم که عناصری از برنامه روس‌ها که در چنین موقعیت‌هایی انتظار می‌رود، در حال اجرا است.»

وزیر خارجه اوکراین از طرح فرانسوی‌ها برای دیدار بایدن و پوتین استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که باعث شود روس‌ها نیروهای خود را عقب بکشند.

نیروهای امنیتی روسیه روز دوشنبه اعلام کردند که یک ایستگاه مرزی در منطقه رستوف روسیه با حمله از خاک اوکراین، کاملا نابود شده است؛ هرچند، تلفاتی در پی نداشته است. اوکراین اما منکر چنان حمله‌ای است. روسیه هم در عین حال می‌گوید که ادعای آمریکا و بریتانیا مبنی بر قصد مسکو برای اشغال اوکراين صحت ندارد.

ارتش روسیه بعدازظهر دوشنبه همچنین مدعی شد که یک گروه «گشت» نظامی قصد داشته‌اند از اوکراين وارد روسیه شوند. وزارت دفاع روسیه گفت در آن حادثه که در نزدیکی روستای میتیاکینسکایا در منطقه رستوف، واقع در جنوب غربی روسیه، حدود ساعت سه بعدازظهر به وقت گرینویچ، صورت گرفته است، حداقل پنج نفر از «خرابکارهای» اوکراینی کشته شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت اوکراین اما می‌گوید چنان واقعه‌ای رخ نداده است این ادعای ارتش روسیه را «خبر کذب» خوانده است. 

آنتون گراشچنگو، از مقامات وزارت کشور اوکراین، به خبرنگاران گفت: «حتی یک نفر از سربازهای ما هم وارد مرزهای فدراسیون روسیه نشده است و یک نفر از آن‌ها هم امروز کشته نشده است.»

مقامات آمریکایی، و بسیاری از کارشناسان امور سیاسی، در روزهای گذشته بارها هشدار داده‌اند که روسیه برای تدارک حمله خود به اوکراین احتمالا نخست حملاتی دروغین را سازمان می‌دهد، مدعی می‌شود که آن‌ها کار اوکراین بوده است، و سپس به بهانه تلافی آن حملات، دست به اشغال همسایه غربی خود می‌زند. 

تحول مهم دیگر روز دوشنبه، در لوهانسک و دونتسک بود که در ساعات گذشته وارد جو جنگی شده‌اند و شهروندان وفادار به جمهوری‌های جدایی‌طلب را به حالت آماده‌باش جنگی در آورده‌اند. رهبران این دو جمهوری خودخوانده رسما از پوتین خواستند آن‌ها را به رسمیت بشناسد؛ خواسته‌ای که مجلس روسیه نیز قبلا رسما مطرح کرده بود. حزب کمونیست فدراسیون روسیه که در انتخابات قبلی به عنوان اپوزیسیونی مقابل حزب پوتین ایستاده بود، نیز از پشتیبانان اصلی این لایحه بود و اکثریت عظیم دوما را با خود داشت. 

لئونید پاسچنیک، رهبر «جمهوری خلق لوهانسک»، در درخواستی که روز دوشنبه از تلویزیون دولتی روسیه پخش شد، خطاب به پوتین گفت: «از شما می‌خواهم حق حاکمیت و استقلال جمهوری خلق لوهانسک را به رسمیت بشناسید.» دنیس پوشیلین، رهبر «جمهوری خلق دونتسک»، نیز پیام مشابهی منتشر کرد. 

آقای پوشیلین همچنین از پوتین خواسته است که توافقی پدافندی با این جمهوری جدایی‌طلب (که از سوی هیچ‌یک از اعضای سازمان ملل به رسمیت شناخته نمی‌شود) امضا کند. 

بیشتر از جهان