«حمله روسیه به کی‌یف تلفات سنگین غیرنظامیان را به همراه دارد»

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده درباره تبعات احتمالی حمله روسیه هشدار جدی داد

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده - JANEK SKARZYNSKI / AFP

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در مصاحبه‌ای با ای‌بی‌سی‌نیوز، از حمله روسیه به اوکراین سناریویی ترسناک به تصویر کشید.

آستین روز یکشنبه در مصاحبه با مارتا راداز، رئیس بخش امور بین‌الملل این شبکه، گفت که اگر ارتش روسیه در مرزهای شرقی اوکراین حمله را به پیش ببرد، «احتمال» حمله به کی‌یف «بسیار زیاد» است.

رادز از وزیر دفاع پرسید: «آیا شاهد ورود تانک‌های [روسی] به کی‌یف خواهیم بود؟»

آستین پاسخ داد: «مشخص است. یعنی احتمالش بسیار زیاد است. مشخص است. مشخص است که تعداد چشمگیری نیروی نظامی به کی‌یف سرازیر می‌شوند.»

او با اشاره به مرز اوکراین و روسیه گفت: «ما در آنجا تانک و خودروهای زرهی زیادی می‌بینیم. تعداد زیادی توپخانه و نیروهای موشکی می‌بینیم.»

وزیر دفاع در ادامه گفت که هرگونه استقرار نیرو و ورود به مرزهای اوکراین مخصوصا با هدف تصرف پایتخت، به تلفات سنگین غیرنظامیان منجر خواهد شد.

این ژنرال گفت: «اگر او این نوع قدرت رزمی را به خدمت بگیرد، قطعا تلفات غیرنظامیان سنگین خواهد بود... صادقانه بگویم؛ ممکن است ماجرا به فاجعه ختم شود؛ سیل پناهجویان و آوارگان به راه خواهد افتاد. این قضیه می‌تواند بسیار بسیار خطرناک باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در حالی درباره تبعات احتمالی حمله روسیه هشدار جدی داد که دو روز پیش از آن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در نطقی خطاب به مردم کشور خود گفته بود که دولت معتقد است ولادیمیر پوتین تصمیم دارد به اوکراین حمله کند و به گزارش ان‌بی‌سی‌نیوز، مقام‌های ارشد ایالات متحده مدعی شدند که دستور حمله صادر شده است.

اما به رغم این ادعاها، نمایندگان ارشد روسیه در غرب همچنان بر خلاف این ادعاها پافشاری می‌کنند. سفیر مسکو در ایالات متحده در هفته جاری به همراه لوید و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در برنامه تحلیل خبری یکشنبه‌ها حاضر شد و بار دیگر گفت که ارتش روسیه برنامه‌ای برای حمله ندارد.

آناتولی آنتونوف در برنامه «رودررو با ملت» تاکید کرد: «حمله‌ای انجام نمی‌گیرد. چنین برنامه‌ای وجود ندارد.»

او افزود: «نظامیان روسیه در قلمرو حکمرانی روسیه حضور دارند. ما هیچ‌کس را تهدید نمی‌کنیم.»

مقام‌های ایالات متحده ادعاهای روسیه مبنی برای بازگرداندن نیروهای نظامی از این منطقه را رد و در عوض تاکید می‌کنند که حضور ارتش روسیه در نزدیکی مرز اوکراین در واقع افزایش یافته است و از جمله به تازگی نیروهای ضربتی ویژه نیز به آن‌ها اضافه شده‌اند.

بلینکن روز یکشنبه همچنان تصریح کرد که ایالات متحده برای پاسخ دادن به حمله احتمالی روسیه و همچنین احتمال اینکه مسکو به شعله‌ورکردن تنش‌ها در مرز روسیه-اوکراین تا آینده قابل‌پیش‌بینی ادامه دهد، برنامه‌هایی دارد.

ایالات متحده تاکید کرد هنوز برای مسکو راه‌های برون‌رفت دیپلماتیک و جلوگیری از جنگ وجود دارد اما نگفت که آیا از یکی از خواسته‌های کلیدی روسیه یعنی کنار گذاشتن همیشگی اوکراین از ناتو حمایت خواهد کرد یا نه. ناتو پیمانی ضدشوروی بود و مسکو همچنان آن را تهدیدی برای خود به شمار می‌آورد.

بلینکن روز یکشنبه افزود که ایالات متحده کریمه را به عنوان بخشی از فدراسیون روسیه به رسمیت نمی‌شناسد. روسیه این منطقه متعلق به اوکراین را در سال ۲۰۱۴به خاک خود ضمیمه کرد. بلینکن قرار است در روزهای آینده با وزیر خارجه روسیه دیدار کند؛ اما دولت بایدن هشدار داد که اگر قبل از آن تاریخ حمله‌ای رخ دهد، درها به روی اقدام‌های دیپلماتیک آینده بسته خواهد شد.

© The Independent