مدیرعامل مدرنا: مطمئنم پایان همه‌گیری کرونا نزدیک است

«به احتمال ۸۰ درصد سویه‌های بعد از اومیکرون بسیار خفیف هستند»

استفان بانسل، مدیرعامل مدرنا: «همه‌گیری به یک بیماری شبیه آنفلوانزا تبدیل می‌شود» - Bertrand GUAY / AFP

مدیرعامل شرکت تولیدکننده واکسن مدرنا تخمین می‌زند که ۸۰ درصد احتمال دارد نوع بعدی ویروس کرونا خفیف‌تر از اومیکرون باشد و به این‌ترتیب، کشورهای جهان به پایان همه‌گیری کووید-۱۹ نزدیک شوند.

به گزارش دیلی میل، استفان بانسل، مدیرعامل مدرنا، در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی اعلام کرد که مطمئن است سویه بعدی ویروس پس از اومیکرون، به اندازه موارد قبلی قدرت ندارد و نمی‌تواند برای افراد واکسینه‌‌شده خطرناک باشد.

او به روند کاهشی توانایی ویروس کرونا از دو سال گذشته تاکنون و پایین آمدن آمار مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به این بیماری اشاره کرد و این موارد را نشانه‌های مثبتی برای آینده در نظر گرفت. بانسل تاکید کرد: «با تکامل ویروس کووید-۱۹ و روندی که پشت سر گذاشت، می‌توان گفت در آینده ویروس‌های بدخیم کمتری خواهیم دید.»

تولیدکننده واکسن مدرنا در عین حال به واکسینه نبودن بسیاری از افراد و خطری که آن‌ها را تهدید می‌کند، اشاره کرد و افزود: «با اینکه اومیکرون خفیف‌تر از سویه دلتا نشان داد، همچنان می‌بینیم که هزاران نفر در سراسر جهان به دلیل ابتلا به این سویه خفیف جانشان را از دست می‌دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت داروسازی مدرنا دومین واکسن پرطرفدار در آمریکا را تولید می‌کند. این واکسن از زمان عرضه اولیه آن در دسامبر ۲۰۲۰، بیش از ۲۰۶ میلیون بار تزریق شده است.

مدیرعامل مدرنا پیش از این نیز از پایان همه‌گیری کووید-۱۹ خبر داده بود. او مهر ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با یک روزنامه سوییسی گفت که با توجه به روند فزاینده تزریق واکسن، «همه‌گیری کرونا تا سال دیگر همین موقع به پایان می‌رسد و به یک بیماری شبیه آنفلوانزا تبدیل می‌شود».

علاوه بر او، برخی کارشناسان دیگر نیز بر این باورند که مرحله «همه‌گیری» کووید تا پایان سال ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد و تاثیر آن مانند ویروس آنفلوانزا خواهد شد. از جمله این افراد آلبرت بورلا، مدیرعامل فایزر، است. او که واکسن تولیدی شرکتش بزرگ‌ترین رقیب مدرنا در بازارهای جهان است، اعلام کرد اگر افراد کشورهای مختلف به واکسینه‌شدن ادامه دهند، می‌توان در آینده نزدیک به پایان همه‌گیری کووید-۱۹رسید.

بیشتر از جهان