تهدید پوتین: مناطق جدایی‌طلب اوکراین را به رسمیت می‌شناسیم

اوکراین با تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال این مناطق مخالفت خواهد کرد

پوتین از رهبران دو منطقه  جمهوری خلق لوهانسک (LPR) و جمهوری خلق دونتسک (DPR) خواست تا حکم استقلال را امضا کنندAlexey NIKOLSKY / Sputnik / AFP

ولادیمیر پوتین دوشنبه شب به وقت مسکو، پس از یک سخنرانی طولانی و تشریح تاریخ شکل‌گیری اوکراین در دوران اتحاد جماهیر شوروی گفت که استقلال دو منطقه شرق اوکراین، جمهوری خلق لوهانسک (LPR) و جمهوری خلق دونتسک (DPR) را به رسمیت خواهد شناخت.

در این سخنرانی که از شبکه‌های تلویزیونی روسیه پخش می‌شد، پوتین از رهبران این دو منطقه خواست تا حکم استقلال را امضا کنند.

او گفت: «کسانی که راه خشونت، خونریزی و بی‌قانونی را در پیش گرفتند، راه‌حل دیگری به‌جز ارتش برای مشکل دونباس باقی نگذاشتند؛ بنابراین، من معتقدم که لازم است یک تصمیم جدی برای به رسمیت شناختن استقلال و حاکمیت جمهوری خلق دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک اتخاذ شود.»

رئیس جمهوری روسیه در مقدمه سخنان خود گفت: «اجازه دهید با این واقعیت شروع کنیم که اوکراین مدرن توسط روسیه و دقیق‌تر، توسط روسیه کمونیست بلشویکی ایجاد شد. این روند تقریباً بلافاصله پس از انقلاب ۱۹۱۷ آغاز شد.»

 او افزود: «در آستانه جنگ جهانی دوم، استالین آن را به اتحاد جماهیر شوروی الحاق کرد و برخی از اراضی را که قبلاً به لهستان، رومانی و مجارستان تعلق داشت، به اوکراین منتقل کرد».

 پوتین اضافه کرد: در سال ۱۹۵۴، به دلایلی، خروشچف کریمه را از روسیه گرفت و به اوکراین داد. درواقع، این‌گونه سرزمین اوکراین شوروی شکل گرفت.

به نظر می‌رسد پوتین بابیان این مقدمه قصد داشت تا دلایل خود را برای توجیه افکار عمومی در به رسمیت شناختن دو منطقه خودمختار شرق اوکراین بیان کند.

روسیه از زمان آغاز جنگ در جنوب شرقی اوکراین پس از انقلاب سال ۲۰۱۴ در کی یف، این دو منطقه را مسلح کرده و تحت کنترل خود درآورده است، اما می‌خواهد آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های حیاتی مانند عضویت اوکراین در ناتو دور نگه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 اوکراین اعلام کرده که با هرگونه تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال این مناطق مخالفت خواهد کرد و این اقدام را به‌عنوان تصمیم روسیه برای خروج از توافقنامه صلح مینسک، تلقی می‌کند.

ارتش روسیه بعدازظهر دوشنبه همچنین مدعی شد که یک گروه «گشت» نظامی قصد داشته‌اند از اوکراين وارد روسیه شوند. وزارت دفاع روسیه گفت در آن حادثه که در نزدیکی روستای میتیاکینسکایا در منطقه رستوف، واقع در جنوب غربی روسیه، حدود ساعت سه بعدازظهر به وقت گرینویچ، صورت گرفته است، حداقل پنج نفر از «خرابکارهای» اوکراینی کشته شده‌اند. 

دولت اوکراین اما می‌گوید چنان واقعه‌ای رخ نداده است این ادعای ارتش روسیه را «خبر کذب» خوانده است. 

آنتون گراشچنگو، از مقامات وزارت کشور اوکراین، به خبرنگاران گفت: «حتی یک نفر از سربازهای ما هم وارد مرزهای فدراسیون روسیه نشده است و یک نفر از آن‌ها هم امروز کشته نشده است.»

مقامات آمریکایی، و بسیاری از کارشناسان امور سیاسی، در روزهای گذشته بارها هشدار داده‌اند که روسیه برای تدارک حمله خود به اوکراین احتمالا نخست حملاتی دروغین را سازمان می‌دهد، مدعی می‌شود که آن‌ها کار اوکراین بوده است، و سپس به بهانه تلافی آن حملات، دست به اشغال همسایه غربی خود می‌زند. 

تحول مهم دیگر روز دوشنبه، در لوهانسک و دونتسک بود که در ساعات گذشته وارد جو جنگی شده‌اند و شهروندان وفادار به جمهوری‌های جدایی‌طلب را به حالت آماده‌باش جنگی در آورده‌اند. رهبران این دو جمهوری خودخوانده رسما از پوتین خواستند آن‌ها را به رسمیت بشناسد؛ خواسته‌ای که مجلس روسیه نیز قبلا رسما مطرح کرده بود. حزب کمونیست فدراسیون روسیه که در انتخابات قبلی به عنوان اپوزیسیونی مقابل حزب پوتین ایستاده بود، نیز از پشتیبانان اصلی این لایحه بود و اکثریت عظیم دوما را با خود داشت. 

لئونید پاسچنیک، رهبر «جمهوری خلق لوهانسک»، در درخواستی که روز دوشنبه از تلویزیون دولتی روسیه پخش شد، خطاب به پوتین گفت: «از شما می‌خواهم حق حاکمیت و استقلال جمهوری خلق لوهانسک را به رسمیت بشناسید.» دنیس پوشیلین، رهبر «جمهوری خلق دونتسک»، نیز پیام مشابهی منتشر کرد. 

آقای پوشیلین همچنین از پوتین خواسته است که توافقی پدافندی با این جمهوری جدایی‌طلب (که از سوی هیچ‌یک از اعضای سازمان ملل به رسمیت شناخته نمی‌شود) امضا کند. 

بیشتر از جهان