اوکراین روی لبه تیغ: روسیه حمله می‌کند؟

پوتین و مکرون توافق کردند تا بر سر توافق آتش‌بس در شرق اوکراین مذاکره کنند

منابع اطلاعاتی آمریکا می‌گویند روسیه حدود ۷۵ درصد از نیروی آماده به خدمت خود را پشت مرزهای اوکراین مستقر کرده است- Handout / Russian Defence Ministry / AFP

منابع اطلاعاتی دولت آمریکا می‌گویند روسیه به فرماندهانش دستور داده است طرح حمله به اوکراین را پیش ببرند. همزمان، دعوت به پرهیز از درگیری به گوش می‌رسد.

روز یکشنبه همه شواهد حاکی از پیشروی قریب‌الوقوع نیروهای روسیه به خاک اوکراین بود. خبرگزاری سی‌بی‌اس آمریکا گفت که به فرماندهان نیروهای صد و اندی هزار نفری روس گرداگرد مرزهای اوکراین دستور داده شده که طبق طرح تهاجم پیش بروند.

اما در عین حال امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در آنچه «آخرین تلاش برای پیشگیری از جنگ» خوانده شد، به همتای روس‌اش ولادیمیر پوتین تلفن کرد.

آخرین گزارش‌ها می‌گویند که پوتین و مکرون توافق کردند تا بر سر توافق آتش‌بس در شرق اوکراین مذاکره کنند. وزرای خارجه دو کشور هم قرار است در چند روز آینده دیدار کنند.

شبح حمله روسیه به اوکراین چنان نزدیک است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز یکشنبه گفت آماده است با پوتین مذاکره کند تا ببیند «خواسته رئیس جمهوری روسیه چیست» و به «توافقی صلح‌آمیز» با او برسد.

این در حالی است که منابع اطلاعاتی آمریکا می‌گویند روسیه حدود ۷۵ درصد از نیروی آماده به خدمت خود را پشت مرزهای اوکراین مستقر کرده است.

با وجود آنکه ولودومیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، از متحدان غربی اوکراین خواسته است «سیاست مماشات» با روسیه را متوقف کنند، اما مکرون روز یکشنبه در تازه‌ترین تلاش دیپلماتیک خود به مدت ۱۰۵ دقیقه با ولادیمیر پوتین گفت‌وگویی تلفنی داشت. کاخ الیزه از محتوای این گفت‌وگو خبری نداده است.

کرملین همچنان تاکید دارد که هیچ طرحی برای تهاجم به اوکراین ندارد، اما آزمایش موشک‌های اتمی آن کشور در روز شنبه کمکی به کاهش بحران نکرده است.

روز یکشنبه، وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد که مانور نظامی مشترک آن کشور با روسیه در شمال اوکراین که قرار بود تمام شود، به دلیل بالا گرفتن تنش در منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین، تمدید خواهد شد.

در این میان، جو بایدن که پیش‌تر گفته بود مطمئن است روسیه در روزهای اخیر به اوکراین حمله خواهد کرد، تیم شورای امنیت ملی آمریکا را به تشکیل جلسه فراخوانده است.

از سوی دیگر، زلنسکی روز یکشنبه در گفت‌وگو با امانوئل مکرون گفت که به تحریکات روسیه واکنش نشان نخواهد داد.

اما او در سخنرانی‌اش در کنفرانس امنیت مونیخ، «سیاست مماشات» با مسکو را نیز تقبیح کرد.

او گفت: «اوکراین هشت سال جلوی [تهاجم] بزرگ‌ترین ارتش جهان را گرفته است.»

او خواستار تعیین شدن «چارچوب زمانی روشن و عملی» برای پیوستن اوکراین به ائتلاف نظامی ناتو به رهبری آمریکا شد، موضوعی که خط قرمز امنیتی مسکو است.

مقام‌های غربی در کنفرانس امنیت مونیخ نیز درباره اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی علیه روسیه در صورت تهاجم روسیه هشدار دادند. کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، گفت چنین [تهاجمی] فقط به تقویت نیروهای ناتو در شرق اوکراین خواهد انجامید.

آمریکا مصرانه می‌گوید که با توجه به حضور ۱۵۰ هزار سرباز روس در مرزهای اوکراین، که با احتساب نیروهای جدایی‌طلب در شرق اوکراین تعدادشان بالغ بر ۱۹۰ هزار نفر می‌شود، مسکو از هم‌اکنون تصمیم خود را برای حمله به اوکراین گرفته است.

صبح یکشنبه، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در رابطه با مناقشه روسیه و اوکراین گفت: «شواهد نشان می‌دهد که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای بزرگترین جنگ در اروپا از سال ۱۹۴۵ است.»

او در مصاحبه با سرویس بی‌بی‌سی جهانی، درباره جابه‌جایی‌های اخیر نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین گفت: «همه نشانه‌ها این است که این طرح از جهاتی شروع شده است. اطلاعات حاکی از آن است که روسیه قصد دارد تهاجمی را آغاز کند که کی یف پایتخت اوکراین را محاصره کند.»

جانسون که در نشست سالانه کنفرانس امنیتی مونیخ حضور یافته بود، افزود: «مردم باید هزینه هنگفتی که این اقدام می‌تواند برای زندگی مردم به همراه داشته باشد را درک کنند.»

آخرین برآوردهای ایالات متحده نشان می‌دهد در حال حاضر بین ۱۶۹ هزار تا ۱۹۰ هزار سرباز روسی در امتداد مرز اوکراین، مستقر هستند که البته این تعداد شامل شورشان شرق اوکراین که تحت حمایت روسیه هستند نیز می‌شود.

نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کرد که تحریم‌های گسترده‌تری را علیه روسیه اعمال خواهد کرد. به گفته وی اگر بریتانیا و آمریکا تجارت با پوند و دلار را تحریم کنند، عواقب سنگینی برای روسیه به همراه خواهد داشت.

بیشتر از جهان