‏«آخرین تلاش» مکرون برای جلوگیری از حمله پوتین به اوکراین

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، تیم امنیت ملی آن کشور را به تشکیل جلسه فراخوانده است

حدود ۳۰ هزار سرباز ارتش روسیه برای مانور مشترک در بلاروس مستقر شده‌اند - HANDOUT / MINISTRY OF DEFENCE REPUBLIC OF BELARUS / AFP

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز یکشنبه در «تازه‌ترین تلاش» دیپلماتیک برای جلوگیری از حمله به اوکراین، با  ولادیمیر پوتین همتای روس خود تلفنی صحبت کرد. این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، تیم امنیت ملی آن کشور را به تشکیل جلسه فراخوانده است. کاخ سفید هشدار داده است که حمله به اوکراین «در هر لحظه» ممکن است شروع شود.

با وجود آن که ولودومیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، از متحدان غربی اوکراین خواسته است «سیاست مماشات» با روسیه را متوقف کنند، اما مکرون روز یکشنبه در تازه‌ترین تلاش دیپلماتیک خود به مدت ۱۰۵ دقیقه با ولادیمیر پوتین گفت‌وگویی تلفنی داشت. کاخ الیزه از محتوای این گفت‌وگو خبری نداده است.

کرملین همچنان تاکید دارد که هیچ طرحی برای تهاجم به اوکراین ندارد، اما آزمایش موشک‌های اتمی آن کشور در روز شنبه کمکی به کاهش بحران نکرده است.

روز یکشنبه، وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد که مانور نظامی مشترک آن کشور با روسیه در شمال اوکراین که قرار بود تمام شود، به دلیل بالاگرفتن تنش در منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین، تمدید خواهد شد.

در این میان، جو بایدن که پیش‌تر گفته بود مطمئن است روسیه در روزهای اخیر به اوکراین حمله خواهد کرد، تیم شورای امنیت ملی آمریکا را به تشکیل جلسه فراخوانده است.

از سوی دیگر، زلنسکی روز یکشنبه در گفت‌وگو با امانوئل مکرون گفت که به تحریکات روسیه واکنش نشان نخواهد داد.

اما او در سخنرانی‌اش در کنفرانس امنیت مونیخ، «سیاست مماشات» با مسکو را نیز تقبیح کرد.

او گفت: «اوکراین هشت سال جلوی [تهاجم] بزرگ‌ترین ارتش جهان را گرفته است.»

او خواستار تعیین شدن «چارچوب زمانی روشن و عملی» برای پیوستن اوکراین به ائتلاف نظامی ناتو به رهبری آمریکا شد، موضوعی که خط قرمز امنیتی مسکو است.

مقام‌های غربی در کنفرانس امنیت مونیخ نیز درباره اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی علیه روسیه در صورت تهاجم روسیه هشدار دادند. کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، گفت چنین [تهاجمی] فقط به تقویت نیروهای ناتو در شرق اوکراین خواهد انجامید.

آمریکا مصرانه می‌گوید که با توجه به حضور ۱۵۰ هزار سرباز روس در مرزهای اوکراین، که با احتساب نیروهای جدایی‌طلب در شرق اوکراین تعدادشان بالغ بر ۱۹۰ هزار نفر می‌شود، مسکو از هم‌اکنون تصمیم خود را برای حمله به اوکراین گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه در چند روز گذشته اعلام کرده است که بخشی از نیروهایش را که در مانورهای نظامی شرکت کرده بودند، از آن منطقه خارج کرده است. حدود ۳۰ هزار سرباز ارتش روسیه برای مانورهایی که قرار است روز یکشنبه پایان گیرد، در بلاروس مستقر شده‌اند.

هرچند روسیه می‌گوید این افراد به پادگان‌هایشان باز خواهند گشت، دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا نگران آنند که این‌ها بخشی از طرح حمله به اوکراین باشد.

در این میان، پوتین تقاضاهای خود از اتحاد کشورهای غربی را افزایش داده و خواستار تضمین‌های کتبی در مورد نپیوستن اوکراین به ناتو و برچیده شدن مواضع نظامی ده سال پیش غرب از اروپای شرقی شده است.

سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی می‌گوید موارد تخطی جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه از آتش‌بس در آن منطقه، «به گونه‌ای چشمگیر» افزایش یافته است.

در جریان برخوردهای هشت ساله‌ای که ۱۴ هزار قربانی بر جای گذاشته است، فقط در روزهای اخیر، صدها مورد آتشباری رخ داده است.

شورشیان طرفدار روسیه در دو منطقه اعلام آماده‌باش داده‌اند، و در حالی که زنان و کودکان از محل تخلیه می‌شوند، از مردها خواسته‌اند خود را برای جنگ آماده کنند.

بیشتر از جهان