بوریس جانسون: روسیه در حال تدارک بزرگترین جنگ اروپایی پس از جنگ جهانی دوم است

«همه نشانه‌ها حاکی از آن است که طرح تهاجم به اوکراین شروع شده است»

نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کرد که تحریم‌های گسترده‌تری را علیه روسیه اعمال خواهد کرد- AFP

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در رابطه با مناقشه روسیه و اوکراین گفت: «شواهد نشان می‌دهد که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای بزرگترین جنگ در اروپا از سال ۱۹۴۵ است.»

او در مصاحبه با سرویس بی‌بی‌سی جهانی، درباره جابه‌جایی‌های اخیر نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین گفت: «همه نشانه‌ها این است که این طرح از جهاتی شروع شده است. اطلاعات حاکی از آن است که روسیه قصد دارد تهاجمی را آغاز کند که کی یف پایتخت اوکراین را محاصره کند.»

جانسون که در نشست سالانه کنفرانس امنیتی مونیخ حضور یافته بود، افزود: «مردم باید هزینه هنگفتی که این اقدام می‌تواند برای زندگی مردم به همراه داشته باشد را درک کنند.»

آخرین برآوردهای ایالات متحده نشان می‌دهد در حال حاضر بین ۱۶۹ هزار تا ۱۹۰ هزار سرباز روسی در امتداد مرز اوکراین، مستقر هستند که البته این تعداد شامل شورشان شرق اوکراین که تحت حمایت روسیه هستند نیز می‌شود.

نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کرد که تحریم‌های گسترده‌تری را علیه روسیه اعمال خواهد کرد. به گفته وی اگر بریتانیا و آمریکا تجارت با پوند و دلار را تحریم کنند، عواقب سنگینی برای روسیه به همراه خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات غربی در هفته‌های اخیر هشدار داده‌اند که روسیه ممکن است در هرزمانی برای حمله نظامی به اوکراین اقدام کند، اما روسیه این ادعاها را رد کرده و گفته است که سربازان در حال انجام تمرین‌های نظامی در این منطقه هستند.

جانسون در پاسخ به این سوال که آیا تهاجم روسیه قریب‌الوقوع است، گفت: «شواهد به این موضوع اشاره می‌کند، هیچ کاهش نیرویی در مناطق مرزی وجود ندارد. واقعیت این است که همه نشانه‌ها حاکی از آن است که این طرح از جهاتی شروع شده است.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده به رهبران غربی گفته است که نیروهای اطلاعاتی روسیه نه‌تنها قصد دارند از شرق، از طریق دونباس، به اوکراین وارد شوند، بلکه از بلاروس و مناطق اطراف کی یف نیز قصد ورود به خاک اوکراین را دارند.

نخست‌وزیر بریتانیا با مقایسه حمله احتمالی روسیه به اوکراین با دوران جنگ جهانی دوم گفت: «طرحی که می‌بینیم چیزی است که می‌تواند بزرگترین جنگ در اروپا از سال ۱۹۴۵ باشد.»
جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ به پایان رسید و در آن زمان نیروهای روس به‌عنوان بخشی از قوای متفقین، وارد شرق اروپا شدند.

بیشتر از جهان