رئیس‌جمهوری اوکراین از پوتین خواست تا برای حل‌وفصل بحران نشستی برگزار کند

رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید که او نمی‌داند رئیس‌جمهوری روسیه چه می‌خواهد‎‏

 رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که این کشور در برابر تجاوز روسیه از خود دفاع خواهد کرد- AFP

در پی افزایش سطح تنش‌ها بین غرب و روسیه، برخی از رهبران کشورهای غربی با رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کردند تا با راهکاری دیپلماتیک، جلو جنگی احتمالی را بگیرند. در ادامه همین روند، روز شنبه این بار ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به‌عنوان رهبر طرف اصلی مناقشه، خواستار دیدار با ولادیمیر پوتین، برای حل بحران بین دو کشور شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، او در حاشیه نشست امنیتی مونیخ گفت: «من نمی‌دانم رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه چه می‌خواهد، بنابراین پیشنهاد می‌کنم که یک جلسه برگزار شود. اوکراین در راستای یک راه‌حل مسالمت‌آمیز به مسیر دیپلماتیک ادامه خواهد داد.»

البته روسیه هنوز به این پیشنهاد پاسخ نداده است.

 از اوایل سال جاری، روسیه بیش از یک‌میلیون سرباز در مرز اوکراین مستقر کرده است. گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که ٣٠ هزار نفر دیگر در بلاروس، نزدیک به مرز این کشور با اوکراین، حضور دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو کشور از سال ٢٠١٤ که روسیه شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد و از شورش‌های جدایی‌طلب در مناطق شرقی اوکراین یعنی دونتسک و لوهانسک حمایت کرد، درگیر هستند.

روسیه همواره تاکید کرده است که هیچ برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد. اما ایالات متحده و متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو، ادعاهای روسیه مبنی بر عقب‌نشینی نیروها از مرز را رد کرده‌اند.

زلنسکی این سخنان را ساعاتی پس از آن بیان کرد که رهبران جدایی‌طلب در شرق اوکراین دستور بسیج کامل نظامی را صادر کردند.

به گزارش رویترز، از هفته گذشته حملات گلوله‌باران در سراسر خط بین نیروهای دولتی اوکراین و جدایی‌طلبان شرق این کشور افزایش یافته است.

به دلیل گلوله‌باران شدید، اوکراین روز یکشنبه عملیات در یکی از هفت ایست بازرسی در قلمرو منطقه شرقی دونباس را که تحت کنترل جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه است، به حالت تعلیق درآورد. بر اساس گزارش‌ها، دو سرباز اوکراینی در اثر گلوله‌باران روز شنبه کشته و چهار سرباز زخمی شدند.

به گزارش بی‌بی‌سی، زلنسکی در این کنفرانس همچنین گفت که اوکراین به تحریکات جدایی‌طلبان پاسخ نخواهد داد.

 رئیس‌جمهور اوکراین اما گفت این کشور در برابر تجاوز روسیه از خود دفاع خواهد کرد. او همچنین رهبران غربی را به پیروی از «سیاست مماشات» در قبال مسکو متهم کرد و خواستار ارائه تضمین‌های امنیتی جدید به اوکراین شد.

در همین حال، آلمان و اتریش به شهروندان خود توصیه کرده‌اند اوکراین را ترک کنند. شرکت هواپیمایی آلمانی لوفتهانزا نیز پروازهای خود به کی‌یف اوکراین و بندر اودسا را لغو کرده است.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا هم روز یکشنبه جلسه شورای امنیت ملی را برای بررسی وضعیت اوکراین تشکیل خواهد داد.

بیشتر از جهان