بانک جهانی طرح هزینه یک میلیارد دلار از ذخایر افغانستان را تصویب کرد

این مبلغ در زمینه تقویت کشاورزی، بهداشت و حمایت از خانواده‌های بی‌بضاعت استفاده می‌شود

هیئت مدیره بانک جهانی در اول ماه مارس دراین‌باره گفت‌وگو می‌کنند و نیاز است که درباره انتقال و هزینه این پول به توافق برسند - Daniel SLIM / AFP

بانک جهانی طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن آژانس‌های سازمان ملل یک میلیارد دلار از پول‌های مسدوده‌شده افغانستان را در بخش‌های مختلف و با هدف ارائه خدمات به مردم افغانستان استفاده می‌کنند.

رویترز روز شنبه ۳۰ بهمن، به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد که این طرح نهایی شده است و به تصویب رسیده و قرار است بانک جهانی یک میلیارد دلار از ذخایر ارزی افغانستان را به صندوق امانت بازسازی افغانستان (ARTF) پرداخت کند. این پول برای تقویت‌ کشاورزی، بهداشت و حمایت از خانواده‌های بی بضاعت در افغانستان هزینه می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، قرار است هیئت مدیره بانک جهانی اول ماه مارس دراین‌باره گفت‌وگو و رایزنی کنند و پس‌ از آن، نیاز است که درباره انتقال و نحوه هزینه این مبلغ به توافق برسند. در گزارش بانک جهانی که رویترز منتشر کرده، آمده است: «این طرح پیشنهادی بیش از یک میلیارد دلار را در سال ۲۰۲۲ در دسترس قرار می‌دهد و در قدم نخست، حدود ۶۰۰ میلیون دلار در چهار مرحله پرداخت می‌شود و پول باقی‌مانده نیز بر اساس نیاز، طی سال انتقال خواهد یافت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانک جهانی طرح هزینه یک میلیارد دلار از پول‌ مسدود‌شده افغانستان برای برنامه‌های آموزشی، کشاورزی و کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت افغان را در حالی تصویب کرده که پیش از این نیز مبلغ ۲۸۰ میلیون دلار از پول‌ مسدود‌شده این کشور در بانک‌های آمریکا و شماری از کشورهای غربی به برنامه جهانی غذا و صندوق کودکان سازمان ملل برای حمایت از برنامه‌های تغذیه و بهداشت در افغانستان پرداخت شده است.

با سقوط دولت پیشین افغانستان و قدرت گرفتن دوباره طالبان، جامعه جهانی ۹.۱ میلیارد دارایی این کشور را مسدود و اعلام کرد تا تشکیل یک نظام مشروع در افغانستان این پول‌ها آزاد نخواهد شد. با وجود اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، طرح پرداخت ۳.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود‌شده افغانستان در بانک‌های آمریکا را به‌‌منظور پرداخت غرامت به بازماندگان حادثه ۱۱ سپتامبر امضا کرد، توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان، روز ۲۷ بهمن، در گفت‌وگو با موسسه صلح ایالات متحده گفت هنوز تصمیم قطعی در مورد دارایی‌های مسدود‌شده افغانستان گرفته نشده است و دادگاه تصمیم نهایی را می‌گیرد.

 

بیشتر از اقتصاد