طالبان: اگر آمریکا دارایی‌های افغانستان را آزاد نکند، در سیاست خود بازنگری می‌کنیم

از هفت میلیارد دلار ذخایر ارزی افغانستان در آمریکا، ۳.۵ میلیارد دلار بابت غرامت به بازماندگان ۱۱ سپتامبر پرداخت می‌شود

طالبان بلوکه‌ کردن ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان در آمریکا را «تجاوز به حقوق شهروندان افغانستان» خواند - SAHEL ARMAN / AFP

طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای، بار دیگر از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواست دارایی‌های افغانستان را آزاد کند و هشدار داد که اگر آمریکا به این درخواست توجه نکند، طالبان ناگزیر خواهد شد در سیاست خود در قبال آمریکا بازنگری کند.

در این اطلاعیه‌ که انعام‌الله سمنگانی، یکی از سخنگویان طالبان، در روز دوشنبه (۲۵ بهمن) صادر کرد، آماده است: «آمریکا باید دارایی افغان‌ها را بی‌قیدوشرط آزاد و در آینده نیز از چنین اعمال تحریک‌‌آمیزی خودداری کند؛ چون به بی‌اعتمادی بیشتر دو طرف منجر می‌شود.»

طالبان در این اطلاعیه‌، مسدود کردن ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان در آمریکا را «تجاوز به حقوق شهروندان افغانستان» خواند و افزود: «جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نخست دارایی‌های افغانستان را که در بانک‌های آن کشور گذاشته شده بود، برخلاف تمام اصول بین‌المللی جهانی مسدود کرد و حالا می‌خواهد خودسرانه و غیرمسئولانه در آن تصرف کند.»

حکومت سرپرست طالبان در این اطلاعیه‌، اختصاص ۳.۵ میلیارد دلار به قربانیان ۱۱ سپتامبر را مخالفت علنی جو بایدن با توافق دوحه خواند و تاکید کرد که رویداد ۱۱ سپتامبر به افغان‌ها هیچ ربطی ندارد و تصرف دارایی مردم افغانستان به بهانه این واقعه ظلم در حق مردم افغانستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان این کار جو بایدن را تلاش برای پرده‌پوشی جنایات ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان عنوان کرد و به ایالات متحده هشدار داد که اگر ذخایر ارزی افغانستان بدون کوچک‌ترین تغییری آزاد نشود، این گروه در سیاست خود با آمریکا بازنگری خواهد کرد.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، ایالات متحده و کشورهای غربی ۹.۱ میلیارد دلار از ذخایر ارزی افغانستان را که در بانک‌های آمریکا و دیگر کشورها نگهداری می‌شد، بلوکه کردند. آمریکا نخست تاکید کرد که تا زمان ایجاد یک نظام فراگیر و مشروع در افغانستان، ذخایر ارزی آن کشور را آزاد نخواهد کرد اما جو بایدن به‌تازگی، تصمیم گرفت ۳.۵ میلیارد دلار از این پول بابت غرامت به بازماندگان ۱۱ سپتامبر پرداخت شود.

این تصمیم با واکنش‌ منفی شماری از سیاست‌مداران افغان و کشورهای خارجی حامی طالبان نیز مواجه شد. حامد کرزی و برخی از سیاستمداران افغان پول‌های مسدود شده در آمریکا را سرمایه‌ مردم افغانستان نامیدند و از آمریکا خواستند این پول‌ها را بدون تغییر به بانک مرکزی افغانستان که در کنترل طالبان است، برگرداند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اختصاص ۳.۵ میلیارد دلار از ذخایر ارزی افغانستان به بازماندگان ۱۱ سپتامبر را اقدامی «شرم‌آور» و «ضدبشری» خواند.

وزارت خارجه چین، نیز اعلام کرد که آمریکا، ثروتمندترین کشور جهان، آشکارا ثروت فقیرترین افراد را غارت می‌کند.

طالبان از زمان روی کار آمدن در افغانستان در تلاش است ذخایر ارزی افغانستان در خارج از آن کشور به‌ویژه آمریکا را به دست بیاورد، اما تاکنون موفق نشده‌ است.