کنفرانس امنیتی مونیخ زیر سایه بحران اوکراین و مذاکرات وین

در روز دوم این کنفرانس سه‌روزه میزگردی با موضوع احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران برگزار می‌شود

هتل بایریشِر هوف، محل برگزاری کنفرانس امنیتی در مونیخ آلمان- THOMAS KIENZLE/ AFP

مقام‌های بلندپایه کشورهای مختلف و کارشناسان دفاعی و امنیتی کشورهای مختلف از روز جمعه، ۲۸ بهمن‌ماه، به‌مدت سه‌روز در مهم‌ترین نشست سالانه امنیتی جهان در شهر مونیخ آلمان گردهم می‌آیند تا درمورد مهم‌ترین دغدغه‌های مشترک امنیتی صحبت کنند. 

«کنفرانس امنیتی مونیخ» امسال زیر سایه سنگین بحران اوکراین و تشدید اختلاف‌ها بین روسیه، ایالات متحده و ناتو برسر این موضوع برگزار می‌شود و احتمالا تنش جاری میان روسیه و اوکراین بخش مهمی از سخنرانی‌های این نشست را به خود اختصاص خواهد داد.

ازجمله مقام‌های که برای شرکت در پنجاه‌وهشتمین دوره این کنفرانس به مونیخ رفته‌اند، می‌توان به کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین،و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، اشاره کرد. از ایران نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، برای شرکت در نشست، عازم آلمان شده است.

دولت روسیه هفته گذشته اعلام کرد که این کشور امسال نماینده‌ای را به کنفرانس مونیخ اعزام نمی‌کند. درطول چند دهه گذشته، نخستین‌بار است که روسیه هیئتی را به این نشست مهم امنیتی نمی‌فرستد و این تیرگی شدید روابط میان شرق و غرب را نشان می‌دهد.

حتی در اوج انقلاب اوکراین در فوریه سال ۲۰۱۴ که پیش از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه رخ داد، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه آن کشور، در نشست امنیتی مونیخ شرکت کرده بود؛ اما ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت که این مجمع به‌طور فزاینده‌ای به‌سمت غرب متمایل شده و «جامعیت و عینیت خود را از دست داده است».  

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه گفت پس تبادل آتش میان نیروهای اوکراینی و شورشیان طرفدار مسکو در شرق اوکراین، اکنون همه نشانه‌ها مبنی‌بر این است که روسیه قصد دارد طی چند روز آینده به اوکراین حمله کند و درحال آماده‌کردن بهانه‌ای برای توجیه آن است؛ اما کرملین او را به دامن‌زدن به تنش متهم کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنفرانس امنیتی سال گذشته به‌صورت مجازی برگزار شد و امسال هم به‌علت شیوع سویه اومیکرون کرونا، نسبت‌به سال‌های پیش از همه‌گیری، با حضور تعداد کمتری از مقام‌ها برگزار می‌شود؛ اما پس از دو سال، نخستین دیدار رودروی اعضای جامعه بین‌المللی سیاست‌گذاران خارجی و امنیتی خواهد بود و به گفته تحلیلگران، گفت‌وگوهای حضوری در این حوزه، در «ایجاد اعتماد» نقشی کلیدی دارد.

البته بحران اوکراین تنها موضوع مهم این کنفرانس نیست. میزگردهای روز شنبه، روز اصلی رویدادهای کنفرانس مونیخ، به موضوع احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران و همچنین وضعیت شکننده امنیتی در منطقه ساحل در آفریقا و احیای توافق هسته ای 2015 ایران اختصاص دارد؛ در هفته جاری با انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر شکل‌گیری توافق جدید هسته‌ای میان آمریکا و ایران و همچنین اعلام خروج نیروهای فرانسوی از مالی پس از حدود یک دهه مبارزه با شورشیان اسلام‌گرا، هر دو موضوع درصدر خبرهای جهان قرار گرفته‌اند. 

برنامه اصلی کنفرانس روز جمعه از ساعت ۱۲:۳۰ به وقت گرینویچ با سخنرانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، آغاز می‌شود.

براساس برنامه کنفرانس، قرار است میزگردهایی نیز درمورد ارزهای دیجیتال، تغییرات اقلیمی و همه‌گیری کرونا نیز برگزار می‌شود.

اما رویدادهایی که در حاشیه نشست امنیتی مونیخ برگزار می‌شود نیز همواره از اهمیت بالایی برخوردارند. امسال قرار است وزرای خارجه گروه هفت کشور صنعتی در حاشیه این کنفرانس، نشستی برای رسیدگی به بحران اوکراین برگزار کنند.

علاوه‌بر این، قطعا نشست‌های دوجانبه‌ای نیز میان مقام‌های کشورهای مختلف برگزار می‌شود. با توجه به رسیدن مذاکرات احیای برجام به مراحل نهایی و حضور هم‌زمان وزرای خارجه ایران و ایالات متحده در کنفرانس امنیتی مونیخ، برخی گمانه‌زنی‌ها درمورد احتمال دیدار آن‌ها در حاشیه کنفرانس امنیتی مطرح شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روزهای گذشته در پاسخ به خبرنگاری که درمورد احتمال دیدار مستقیم حسین امیرعبداللهیان با آنتونی بلینکن در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ پرسیده بود، گفت: «دست‌کم در مونیخ انتظار دیدار بین وزرای خارجه دو کشور را ندارم، اما چیزی که می‌گویم و همواره گفته‌ایم این است که به اعتقاد ما گفت‌وگوهای مستقیم بین ایران و ایالات متحده به نفعمان خواهد بود.»