آمریکا: شواهد نشان می‌دهد روسیه در چند روز آینده به اوکراین حمله می‌کند

جو بایدن بار دیگر تاکید کرد که رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک برای بحران کنونی هنوز امکان‌پذیر است

بایدن پیش از سفر به اوهایو به خبرنگاران در واشنگتن گفت که تهدید نظامی روسیه علیه اوکراین «بسیار بالا است-Alex Wong/Getty Images/AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز پنجشنبه تهدید نظامی روسیه علیه اوکراین را «بسیار بالا» دانست و پیش‌بینی کرد که مسکو ظرف چند روز آینده به همسایه شرقی خود حمله کند.

او پیش از سفر به اوهایو به خبرنگاران در واشنگتن گفت که تهدید نظامی روسیه علیه اوکراین «بسیار بالا است... همه نشانه‌هایی که ما داریم، حکایت از آن دارد که آن‌ها آماده رفتن به داخل اوکراین‌اند.»

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که هنوز منتظر پاسخ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به نامه‌ای است که او در پاسخ به نامه پوتین نوشته است و در حال حاضر برای تماس با همتای روس خود برنامه‌ای ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به اینکه روس‌ها نه تنها از نیروهای خود کم نکرده‌اند بلکه به آن اضافه هم کرده‌اند، افزود: «ما بر این باوریم که آن‌ها در حال آماده شدن برای اجرای عملیاتی دروغین به عنوان بهانه برای ورود به اوکراین‌اند.»

جو بایدن بار دیگر تاکید کرد که رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک برای بحران کنونی هنوز امکان‌پذیر است و به همین دلیل از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه خواسته است به نشست سازمان ملل متحد برود.

ساعتی بعد از این اظهارات رئیس جمهوری آمریکا، دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین او را متهم به دامن زدن به تنش کنونی کرد.

پیش‌تر در روز پنجشنبه، رسانه‌ها گزارش دادند که وزیر خارجه ایالات متحده در یک سفر از پیش اعلام نشده به نیویورک رفته است تا در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوکراین سخنرانی کند. قرار است اعضای شورای امنیت درباره توافق مینسک، که سال ۲۰۱۵ به تایید این نهاد بین‌المللی رسید و هدف آن پایان دادن به درگیری هشت ساله اوکراین و جدایی‌طلبان شرق آن کشوراست، گفت‌وگو کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل، نیز به خبرنگاران گفت که شواهد عینی نشان می‌دهند روسیه در حال حرکت به سمت یک حمله قریب‌الوقوع به اوکراین است. در همین حال، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که اگر ایالات متحده تضمین‌های امنیتی موردنظر مسکو را ارائه نکند، روسیه به واکنش از جمله اتخاذ تدابیر نظامی-فنی، مجبور خواهد شد.

اوکراین خواستار پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، است. روسیه به‌شدت با این خواسته کی‌یف مخالف است و اعلام کرده که حضور نیروهای ناتو در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد.

پیش‌تر در روز پنجشنبه ،گزارش‌هایی از تبادل آتش میان نیروهای جدایی‌طلب و نیروهای دولتی در خط آتش‌بس در منطقه دونباس در شرق اوکراین منتشر شد و کی‌یف آن را اقدامی تحریک آمیز توصیف کرد.

روسیه از جدایی‌طلبان شرق اوکراین حمایت می‌کند.