ایران: لزوم توافق بر سر همه مسائل در وین؛ آمریکا: در آخرین مرحله هستیم

علی باقری کنی می‌گوید تا وقتی که در باره همه‌چیز توافق نشود، در باره هیچ چیز توافق نشده است

علی باقری کنی در وین- 

ALEX HALADA / AFP

سرپرست هیئت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ در وین می‌گوید طرف‌ها به توافق نزدیک شده‌اند، اما بدون توافق بر سر همه موضوعات مورد اختلاف هیچ توافقی حاصل نخواهد شد.

علی باقری کنی، چهارشنبه شب، در پیامی در توئیتر نوشت: «بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا وقتی که در باره همه‌چیز توافق نشود، در باره هیچ چیز توافق نشده است.»

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران تاکید کرد که «واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه چهار سال گذشته، لازمه تحقق این هدف است. زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرا رسیده است.»

طرف‌های مذاکره با ایران پیشتر گفته‌اند که مذاکرات به مرحله حساسی رسیده که رسیدن به نتیجه با تصمیم‌ سیاسی سوی تهران میسر خواهد شد. ایران اما می‌گوید این آمریکا و اروپا هستند که باید تصمیم‌گیری کنند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکره‌کننده ارشد مسکو، نیز در پیامی در توئیتر نوشت: «رایزنی‌های فشرده‌ تقریبا بدون وقفه در راستای مذاکرات وین بر سر برجام ادامه دارد.»

همزمان، محمد مرندی مشاور هیات مذاکره‌کننده ایران در وین در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفته است اگر اروپایی‌ها مطالبات ایران را برآورده نکنند و به توافق هسته‌ای پایبند نباشند، تهران نمی‌تواند توافقی را امضا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در این گفت‌وگو که گزارش آن روز چهارشنبه منتشر شد خاطر نشان کرد که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باید بدانند جمهوری اسلامی ایران از خواسته‌های خود عقب‌نشینی نمی‌کند، تا توافق هسته‌ای بار دیگر نقض نشود.

آمریکا و متحدان آن، از کندی پیشرفت در مذاکرات انتقاد کرده‌اند و دلیل عمده آن را خواسته‌های بیش از حد ایران عنوان کرده‌اند. اما مشاور رسانه‌ای هیئت مذاکره‌کننده ایران انتقادها از تعلل تهران را رد کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با بیان اینکه ایالات متحده در میانه آخرین مرحله مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای احیای برجام قرار دارد، گفت این یک دوره تعیین کننده برای رسیدن به نتیجه خواهد بود.

به گزارش رویترز، وی عصر چهارشنبه در کنفرانس خبری روزانه خود در شهر واشنگتن گفت: «این دوره‌ای تعیین کننده خواهد بود تا ببینیم آیا بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از برجام در دسترس خواهد بود یا خیر.»

ایران و ایالات متحده از آوریل گذشته برای بازگشت به پیروی کامل از تعهدات خود در توافق هسته‌ای تیر ۱۳۹۴ مذاکرات غیرمستقیم را در وین با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای برجام آغاز کرده‌اند.

تهران از مذاکره مستقیم با واشنگتن خودداری کرده و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز در باره احتمال گفت‌وگوی مقام‌های دو طرف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «انتظار نمی‌رود چنین چنین رخ دهد.»

کنفرانس امنیتی مونیخ امسال از جمعه ۲۹ بهمن در شهر مونیخ آلمان آغاز به کار خواهد کرد و اول بهمن ماه پایان خواهد یافت.