حمله اسرائیل به مواضع مرتبط با ایران در جنوب دمشق

پرتاب موشک‌های زمین‌به‌زمین از بلندی‌های جولان، درنزدیکی شهر زاکیه خسارت‌ مالی برجای گذاشت

استفاده اسرائیل از موشک‌های زمین‌به‌زمین به‌جای شلیک از جت‌های جنگنده را با دیدار اخیر نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس جمهوری روسیه مرتبط می‌دانند (تصویر آرشیوی)- Omar Sanadiki/ REUTERS

رسانه‌های دولتی سوریه گزارش دادند که ارتش اسرائیل در ساعت‌های پایانی چهارشنبه‌شب، ۲۷ بهمن‌ماه، با شلیک موشک‌هایی از منطقه بلندی‌های جولان، مناطقی در جنوب شهر دمشق، پایتخت سوریه، را هدف قرار داده است.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل به‌نقل‌ روزنامه‌نگاران محلی اعلام کرده که هدف این حمله، یک پایگاه نظامی مورد استفاده نیروهای ایرانی و سوری بوده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، موشک‌های زمین‌به‌زمین اسرائیل که از بلندی‌های جولان پرتاب شد، با سقوط در نزدیکی شهر زاکیه، خسارت‌های مالی برجای گذاشت.

براساس گزارش‌ها لرزش ناشی‌از انفجارهای این حمله موشکی در شهر دمشق نیز احساس شده، اما هیچ گزارشی مبنی‌بر فعال شدن سامانه‌های پدافند هوایی سوریه و صدمه جانی به افراد منتشر نشده است. 

حمله چهارشنبه‌شب دومین حمله منتسب به اسرائیل در ماه فوریه بود. خبرگزاری سانا ۲۰ بهمن‌ماه (نهم فوریه) از مقابله پدافند هوایی سوریه با حمله اسرائیل در نزدیکی دمشق خبر داد. به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، در آن حمله، یک سرباز کشته و پنج سرباز دیگر زخمی شدند.

در پاسخ به آن حمله، ارتش سوریه یک موشک زمین‌به‌هوا شلیک کرد که در آسمان شمال اسرائیل منفجر شد و آژیرهای هشدار را در شهر ام‌الفحم و شهرک‌های شمال کرانه باختری رود اردن به‌صدا درآورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درپی شلیک این موشک، گزارشی از آسیب جانی منتشر نشد، اما فرود ترکش‌ موشک در نزدیکی پاسگاه شهرک حومش، منجربه یک آتش‌سوزی کوچک شد.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، استفاده از موشک‌های زمین‌به‌زمین -به‌جای شلیک موشک از جت‌های جنگنده- با دیدار اخیر نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، مرتبط است. بخش زیادی از پدافند هوایی دمشق را روسیه تامین می‌کند و بنابر گزارش‌ها، باتوجه به این‌که حملات هوایی اسرائیل به‌طور مکرر  سامانه‌های دفاعی روسیه را شکست داده‌اند، به‌منظور جلوگیری از زیر سوال رفتن توانایی فناوری دفاعی روسیه، اسرائیل پذیرفته است که کمتر به حملات هوایی اتکا کند.

اسرائیل در سال‌های گذشته صدها حمله به اهدافی در مناطق تحت کنترل دولت سوریه انجام داده است، اما به‌ندرت چنین عملیات‌هایی را تایید یا درباره آن‌ها صحبت می‌کند. بسیاری از این حملات در گذشته فرودگاه اصلی دمشق را هدف قرار داده بود که گمان می‌رود جمهوری اسلامی ایران، ازطریق آن، تسلیحات پیشرفته را به نیروهای نیابتی خود منتقل می‌کند.

اسرائیل البته آشکارا اعلام کرده است که پایگاه‌های نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان متحد آن‌ها مانند حزب‌الله لبنان را به‌ویژه در امتداد مرز جولان، هدف قرار می‌دهد و به محموله‌های تسلیحاتی که گمان می‌رود برای این گروه‌ها ارسال می‌شود، نیز حمله می‌کند.