هیئت طالبان در قطر: مذاکرات در مورد «آدم‌ربایی‌ها»

هشت شهروند بریتانیا، یک شهروند آمریکا، و ده‌ها تن از فعالان مدنی افغانستان نزد طالبان زندانی‌اند

مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان- KARIM JAAFAR / AFP

روز یکشنبه ۲۴ بهمن (۱۳ فوریه)، هیئتی از طالبان به سرپرستی مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه، راهی قطر شد. این سفر پس از آن صورت می‌گیرد که پنجشنبه گذشته، هیئتی از جانب دولت بریتانیا با یاری وزارت خارجه قطر به کابل رفت تا در مورد مردان بریتانیایی ربوده شده از سوی طالبان، با مقامات آن گروه مذاکره کند.

وزارت خارجه طالبان با نشر اطلاعیه‌ای گفت: «هیئت قرار است در جریان سفر به قطر، با نمایندگان کشورهای حوزه خلیج فارس، دیپلمات‌هایی از کشورهای اروپایی، و نمایندگی‌های سیاسی کشورهایی که در قطر فعالیت دارند، ملاقات و گفت‌وگو کند.»

وزارت خارجه طالبان نواری ویدیویی از جریان آمادگی امیرخان متقی و هیئت همراهش برای سفر به قطر منتشر کرد، اما جزئیاتی از دستور کار آن سفر و ملاقات‌هایی که قرار است انجام شوند، منتشر نشده است. 

پنجشنبه گذشته، هوگو شورتر، کاردار سفارت بریتانیا در افغانستان، با کمک وزارت خارجه قطر به کابل رفت و با مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه، و مولوی عبدالحق وثیق، رئیس اداره اطلاعات طالبان، ملاقات کرد. دیوید لوین، دوست نزدیک پیتر جوونال، بریتانیایی ربوده شده به‌دست طالبان که از اواخر دسامبر تا کنون در زندان طالبان است، در گفت‌وگویی با ایندیپندنت فارسی، سفر هیئت دولت بریتانیا به کابل را تلاشی ناموفق برای آزادسازی شهروندان بریتانیا از زندان‌های طالبان دانست. دیوید لوین گفت که مذاکرات دولت بریتانیا برای آزادسازی شهروندان آن کشور با طالبان شکست خورده است، اما این مذاکرات و تلاش‌ها ادامه خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های بریتانیایی و نیز امرالله صالح، معاون نخست دولت پیشین افغانستان، روز جمعه گذشته اطلاع دادند که هشت شهروند خارجی، از جمله هفت بریتانیایی و یک آمریکایی، در دو ماه اخیر به‌دست این گروه ربوده و زندانی شده‌اند. از شهروندان بریتانیایی تا کنون نام گرانت بیلی، کارمند یک سازمان مددرسان، و پیتر جوونال، خبرنگار پیشین و بازرگان، فاش شده است. هفته گذشته گاردین گزارش داد که اواخر پاییز گذشته، دو شهروند بریتانیایی به اتهام فعالیت‌های مشکوک به نفع داعش خراسان، در شمال افغانستان به‌دست نیروهای طالبان بازداشت شدند و در زندان این گروه به‌سر می‌برند. هنوز اطلاعات بیشتری در مورد آنان منتشر نشده است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، بسیاری از سفارت‌ها و کنسولگری‌های کشورهای خارجی، فعالیت خود را در آن کشور متوقف کردند. شماری از این کشورها به جای کابل، امور جاری نمایندگی‌های سیاسی‌ خود در افغانستان را از دوحه، پایتخت قطر، ادامه دادند. در اطلاعیه وزارت خارجه طالبان آمده است که هیئت طالبان در سفر به قطر، با آن‌عده از دیپلمات‌های خارجی که به جای کابل، از دوحه فعالیت می‌کنند، نیز ملاقات خواهد کرد. طالبان نیز به منظور تماس نزدیک با کشورهای خارجی و دیپلمات‌های غربی مقیم دوحه، دفتر سیاسی خود را در قطر فعال نگه‌داشته‌اند. 

هرچند هنوز کاملاً روشن نیست که هیئت طالبان با هیئت‌های دیپلماتیک کدام کشورها در قطر ملاقات و گفت‌وگو خواهند کرد، اما به دلیل آن که شماری از شهروندان بریتانیایی و یک آمریکایی در زندان طالبان به‌سر می‌برند، ممکن است دور جدیدی از مذاکرات میان طالبان و کشورهای غربی، در کنار دیگر مسائل، متمرکز بر آدم‌ربایی‌ و گروگانگیری‌‎های اخیر طالبان آغاز شود.

هیئت‌های  دیپلماتیک آمریکا، بریتانیا و کشورهای اروپایی، بدون هماهنگی کشورهای منطقه، از جمله قطر، و نیز در نبود تضمین‌های امنیتی لازم، از سفر به کابل خودداری می‌کنند و به نظر می‌رسد که به همین دلیل، مولوی امیرخان متقی به دوحه می‌رود تا دیدار و مذاکره با دیپلمات‌های غربی تسهیل شود.

همچنین، روز شنبه، ۲۳ بهمن، رینا امیری، فرستاده ویژه آمریکا برای زنان و حقوق بشر در افغانستان، در توییتی اطلاع داد که طالبان با یورش به یک خانه، ۴۰ نفر، از جمله ۲۹ زن، را بازداشت کرده‌اند. این زنان در ماه‌های اخیر، در اعتراضات ضد طالبان در کابل اشتراک داشتند و در پی تهدید و تعقیب از سوی طالبان، می‌کوشیدند به شیوه امنی از افغانستان خارج شوند.

رینا امیری توییت خود را در مورد ربوده شدن این زنان توسط طالبان، ساعتی پس از انتشار حذف کرد و تا کنون دیگر سخنی در آن باره نگفته است. شماری از بستگان زنان ربوده شده در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که همه ربوده شدگان، زنان معترض و اعضای خانواده‌های آنان هستند و برای در امان ماندن از تهدیدات طالبان، در یک خانه امن، به گونه مخفی زندگی می‌کردند و می‌کوشیدند از افغانستان خارج شوند.

تا کنون دلیل حذف شدن توییت فرستاده ویژه آمریکا برای زنان و حقوق بشر در افغانستان مشخص نشده است، اما شدت‌گیری حرکت‌هایی از قبیل آدم‌ربایی و گروگانگیری از سوی طالبان، موجب نگرانی عمیق کشورها و سازمان‌های دخیل در امور افغانستان شده است. این ۴۰ نفر در حالی ربوده شده‌اند که یک روز پیش از آن، چهار تن از زنانی که در اعتراضات اخیر مشارکت داشتند، پس از چند هفته اسارت، از زندان طالبان آزاد شدند. خانواده‌ها و نزدیکان این زنان، آزادی آنان را تایید کردند، اما به دلیل تهدید و فشار از سوی طالبان، حاضر نشده‌اند با رسانه‌ها صحبت کنند.

گروه طالبان خواهان تعامل با کشورهای جهان، دست‌یابی به مشروعیت سیاسی، و نیز دریافت حمایت‌های مالی است، و بر این مبنا، ممکن است بکوشد تا در ازای آزادی شهروندان ربوده شده غربی، این خواست‌ها را در مذاکره با نمایندگان دولت‌هایی مانند بریتانیا و آمریکا مطرح کند.