اعتراض پناهجویان افغان در استرالیا؛ به سال‌ها بی‌سرنوشتی پایان دهید

پناهجویان افغان که با ویزای موقت در استرالیا زندگی می‌کنند، نگران آینده مبهم‌اند

در این تظاهرات، پناهجویان افغان از شهرهای ملبورن، سیدنی، بریزبن و دیگر شهرهای اطراف کانبرا، گرد هم آمدند‌ـ عکس از فیسبوک خادم فیاض

صدها پناهجوی افغان در شهر کانبرا، پایتخت استرالیا، روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن، در اعتراض به سال‌ها بی‌سرنوشتی در آن کشور دست به تظاهرات زدند. معترضان خواهان صدور ویزای دائمی و اجازه پیوستن اعضای خانواده به افغان‌های ساکن این کشور شدند. معترضان می‌گویند هزاران نفر از سال‌ها پیش با ویزای موقت زندگی می‌کنند و از ابهامی که در مورد سرنوشت و آینده‌شان وجود دارد، نگران‌اند.

بیش از پنج هزار پناهجوی افغان که از یک دهه پیش با ویزای موقت در استرالیا زندگی می‌کنند، در دو سال گذشته برای جلب رضایت مقام‌های دولت استرالیا در مورد صدور ویزای دائمی، بی‌وقفه تلاش کرده‌اند اما از آن‌جا که این تلاش‌ها تاکنون به نتیجه ملموسی نرسیده است، اکنون دست به تظاهرات در برابر ساختمان پارلمان استرالیا در شهر کانبرا زدند.

در این تظاهرات، پناهجویان افغان از شهرهای ملبورن، سیدنی، بریزبن و دیگر شهرهای اطراف کانبرا، گرد هم آمدند و از سیاست‌های دولت استرالیا در مورد پناهجویان افغان انتقاد کردند. آنان موضع دولت استرالیا در مورد افغان‌های پناهجو را با توجه به شرایط کنونی افغانستان، ناعادلانه خواندند و از دولت استرالیا خواستند در کنار ویزای دائم، به آن‌ها مجوز کار بدهد و شرایط پیوستن خانواده به آن‌ها را تسهیل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خادم فیاض، یکی از برگزارکنندگان این تظاهرات، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت: «پناهجویان افغان که با ویزای موقت در استرالیا زندگی می‌کنند، در وضعیت بد روحی و روانی قرار دارند و تاکنون حدود ۱۴ نفر از آنان دست به خودکشی زده‌اند.» او دلیل اصلی نگرانی این پناهجویان را روشن نبودن آینده و نداشتن اجازه کار و سفر عنوان کرد و گفت: «این پناهجویان از سال‌ها پیش، به دلیل نداشتن مدارک کافی اجازه ندارند از کشور خارج شوند و به دیدار خانواده‌های خود بروند یا آنان را به استرالیا دعوت کنند.» آقای فیاض تاکید کرد پناهجویان افغان به تلاش‌های خود برای متقاعد کردن دولت استرالیا ادامه می‌دهند، زیرا این یک معضل بزرگ است و آنان باید حق زندگی بدون نگرانی را در استرالیا داشته باشند.

تظاهرات پناهجویان افغان در شهر کانبرا در حالی برگزار می‌شود که به دلیل مقررات سختگیرانه صدور اقامت دائم در استرالیا، هزاران پناهجوی افغان جدا از همسر یا فرزندانشان زند‌گی می‌کنند. شعارهایی که در تصاویر منتشرشده از این تظاهرات به چشم می‌خورد، بیشتر بیان‌کننده خستگی مهاجران از بی‌سرنوشتی و نگرانی از ابهام در مورد آینده‌شان است؛ «۱۰سال در برزخ، من دلتنگ خانواده‌ام هستم»، «هیچ حقوق بشری وجود ندارد، ما ۱۰سال بی‌سرنوشت زندگی کرده‌ایم» ازجمله شعارهای تجمع اعتراضی افغان‌ها در شهر کانبرا در مقابل ساختمان پارلمان استرالیا است.

با این‌ حال، بلاتکلیفی پناهجویان افغان فقط در استرالیا نیست، بلکه در کشورهای دیگر ازجمله اندونزی، یونان، ترکیه و دیگر کشورهای هم‌مرز با اروپا نیز هزاران پناهجوی افغان از سال‌ها پیش بدون مدارک اقامت و در وضعیت نامعلوم و بلاتکلیف زندگی می‌کنند. در بیشتر این کشورها، پناهجویانی که مدارک اقامت ندارند حق آموزش از کودکانشان نیز سلب شده و این امر به نگرانی بیشتر در مورد هدر رفتن یک دهه عمر کودکان پناهجو افزوده است.

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و مسلط شدن طالبان بر آن کشور، موج جدیدی از مهاجرت افغان‌ها به کشورهای مختلف دنیا ازجمله کشورهای منطقه شکل گرفت. بر اساس یک گزارش تحقیقی نیویورک‌تایمز که پنجشنبه ۱۴ بهمن منتشر شد، در شش ماه گذشته حدود یک‌ میلیون افغان به ایران پناه برده‌اند.