افزایش ابتلا به سندرم قلب شکسته در دوران کرونا

به گفته پزشکان، این اختلال به دلیل تولید سیلی از هورمون‌‌های ناشی از اضطراب شدید عاطفی یا جسمانی ایجاد می‌شود

این عارضه می‌تواند کشنده باشد، زیرا باعث می‌شود از کارایی قلب در پمپاژ خون کاسته شود‌ـ Harvard Health

بر اساس تحقیقات انجام‌شده در چندین مرکز پزشکی مطرح آمریکا، ظاهرا ابتلا به «سندرم قلب شکسته» در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا، به‌ویژه در زنان، در حال افزایش است.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز (ABC News)، این سندرم که «عارضه قلبی بالقوه کشنده ناشی از اضطراب» است، به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در حال افزایش است.

به‌تازگی مارک کی آیبرامسون ۶۳ ساله به این بیماری با نام پزشکی‌ «تاکوتسوبو کاردیومیوپاتی» مبتلا شده و تجربیاتش را با ای‌بی‌سی نیوز به اشتراک گذاشت.

او گفت: «احساس می‌کردم قلبم می‌خواهد از سینه‌ام بیرون بزند. احساس می‌کردم که خون با سرعت کافی به قلبم نمی‌رسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود پزشکانش از او پرسیده‌اند آیا تحت استرس زیادی بوده است، و خاطرنشان کرده‌اند که شریان‌هایش سالم به نظر می‌رسند. او در ادامه توضیح داد که به دلیل مشکلات ناشی از همه‌گیری، دچار اضطراب شدید بوده است.

او به پزشکانش گفته بود: «بله، کمی. سه ماه است در مرخصی اجباری‌ام. کووید هنوز هم ادامه دارد. می‌دانید، نمی‌توانم برای انجام کارها بیرون بروم. تحت قرنطینه هستیم. پس بله، اضطراب و نگرانی زیادی داشته‌‌ام!»

به گفته پزشکان، این اختلال به دلیل تولید سیلی از هورمون‌‌های ناشی از اضطراب شدید عاطفی یا جسمانی ایجاد می‌شود. این عارضه می‌تواند کشنده باشد، زیرا باعث می‌شود از کارایی قلب در پمپاژ خون کاسته شود.

دکتر نوئل بایری مرتز، مدیر مرکز قلب بخش باربارا استرایسند (Barbra Streisand) در بیمارستان سدارز-سینای (Cedars-Sinai) لس‌آنجلس، در مصاحبه با این شبکه گفت که برای تعیین اینکه آیا افزایش تعداد مبتلایان نتیجه مستقیم همه‌گیری است یا خیر، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

او گفت: «واقعا نمی‌دانم که تا چه اندازه می‌توان کووید را عامل [افزایش این پدیده] دانست، یا اینکه صرفا افزایش موارد تشخیص، به این نتیجه انجامیده است. اما بیماری قلبی قاتل اصلی زنان در همه سنین، از جمله نوجوانان، زنان میانسال، و زنان مسن است. این فقط بخشی از این عامل کشنده بزرگ است. پس واقعا مسئله‌ای است که باید به آن بپردازیم.»

افزایش تشخیص این سندرم قابل‌ملاحظه است. دکتر بایری مرتز گفت که در دهه گذشته، افزایش موارد ابتلا در میان زنان میانسال و مسن‌تر نسبت به زنان و مردان جوان، تا ۱۰ برابر بیشتر بوده است.

پژوهش انجمن قلب آمریکا در سال ۲۰۲۱ نشان داد که اکثر این موارد در زنان بین ۵۰ تا ۷۴ سال بروز کرده است. این پژوهش نشان داد حدود ۸۸.۳ درصد از حدود ۱۳۵ هزار فرد مورد مطالعه، زنان مسن‌تر بوده‌اند.

این عارضه در حالت جدی می‌تواند به هفته‌ها بستری افراد در بیمارستان منجر شود، تا قلب بتواند کارایی کامل خود را بازیابد. این بیماری می‌تواند کشنده باشد، اما خوشبختانه چنین مواردی نادر است.

تمرکز تحقیقاتی این پزشک بر ارتباط بین مغز و قلب است. این سندرم در اثر واکنشی فیزیولوژیکی به محرک‌های عاطفی ایجاد می‌شود.

او گفت: «ما متخصصان قلب همیشه فکر می‌کنیم که قلب مهم‌ترین عضو است. اما مغز اصل کار است؛ مغز است که همه چیز را کنترل می‌کند.»

© The Independent