در مراسم ازدواج ملکه و شاهزاده فیلیپ «افتضاح» به بار آمد

ملکه و شاهزاده فیلیپ نامزدی‌ خود را روز ۹ ژوییه ۱۹۴۷ اعلام کردند

مراسم ازدواج ملکه الیزابت و دوک ادینبرو بسیار شاد و پرشکوه بود - ویکی‌پدیا

ازدواج ملکه الیزابت و دوک ادینبرو در ۲۰ نوامبر ۱۹۴۷ مراسمی شاد و زیبا بود.

ملکه که در آن هنگام مقام شاهدختی داشت و شاهزاده فیلیپ نامزدی‌ خود را روز ۹ ژوییه ۱۹۴۷ اعلام کردند و بیش از چهار ماه نگذشته بود که در کلیسای وست‌مینستر ابی ازدواج کردند.

البته مانند اکثر رویدادهای زندگی، در این مراسم هم همه‌چیز بی‌دردسر و طبق برنامه پیش نرفت. به گفته لیدی پاملا هیکس، ندیمه پیشین ملکه و ساقدوش او در عروسی، در مراسم آن روز دست‌کم دو «افتضاح» به بار آمد.

لیدی پاملا که روز جمعه به مناسبت ۷۰ ساله شدن سلطنت ملکه در آخر همین هفته در میزگردی مجازی با دخترش ایندیا هیکس مصاحبه می‌کرد، درباره جزئیات این رویدادهای ناگوار در آن روز ویژه برای این زوج صحبت کرد.

اولین اتفاق که نزدیک بود افتضاح به بار آورد، زمانی پیش آمد که علیاحضرت ناگهان تصمیم گرفت گردن‌بند‌های مرواریدی را که پدرش، شاه جورج ششم، به او هدیه داده بود، به گردن بیاویزد.

گویا گردن‌بند کوتاه‌تر به آخرین ملکه خاندان استوارت و دیگری به همسر شاه جورج دوم تعلق داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیدی پاملا گفت: «شاهدخت ناگهان گفت: اوه، دلم می‌خواهد مرواریدهایی را که بابا داد به گردن بیاویزم. همه به هم نگاه می‌کردند و می‌پرسیدند گردن‌بندهای مروارید کجایند؛ طبیعتا در کاخ سنت جیمز بودند؛ نمایشگاه همه هدایا.»

«ناچار یک نفر شتابان از کاخ باکینگهام به کاخ سنت جیمز رفت تا مرواریدها را بگیرد.»

این نیازهای ناگهانی به همان یکی ختم نشدند، زیرا دسته‌گل عروسی ملکه نیز همه را به هول و هراس انداخت.

به گفته لیدی پاملا، این دسته‌گل «اعجاب‌انگیز» از گل‌های شرکت باغبان‌های ورشیپفول تهیه شده و گلفروشی به نام ام‌اچ لانگ‌من آن را آراسته بود و آن را به یک «پیشخدمت بسیار باکفایت» سپرده بودند و او نیز آن را در گلدان پر از آب گذاشته بود تا تازه بماند.

اما دسته‌گل را روی میزی پشت در گذاشته بودند که از نظر پنهان شده بود و تا پیدایش کنند، کمی جان به لب شدند.

لیدی پاملا افزود: «کلی طول کشید تا پیدایش کنیم. خوشبختانه همه‌چیز به‌ خیر گذشت.»

پاملا در جواب این سوال که واکنش ملکه به همه این هیاهوی دوروبرش چه بود، گفت: «مانند همیشه کاملا آرام آنجا میان آن‌همه هیاهوی اطرافش ایستاده بود و به این ماجراها هیچ توجهی نداشت.»

لیدی پاملا در زندگی‌نامه خود جزئیات وقایع سال‌هایی را که در مقام ندیمه در خدمت ملکه بود، نوشته است. این کتاب قرار است با عنوان «سال‌ها در کنار ملکه: داستان جذاب وظیفه‌شناسی و دوستی» در سال ۲۰۲۳ منتشر شود.

او عموزاده دوک ادینبرو و فرزند عموزاده ملکه است.

ملکه در روز یکشنبه ( ۱۷ بهمن)، هفتادمین سالروز سلطنت خود را جشن گرفت.

© The Independent

بیشتر از زندگی