پنج سرباز پاکستانی در مرز با افغانستان کشته شدند

دولت پاکستان می‌گوید، شبه‌نظامیان ضد پاکستان، پناه‌گاه‌هایی در داخل خاک افغانستان دارند

سربازان مرزبانی پاکستان در مرز این کشور با افغانستان- Aamir QURESHI / AFP

بعد از ظهر یکشنبه ۱۶ بهمن، ارتش پاکستان اعلام کرد که در پی حمله شبه نظامیان مسلح، پنج سرباز پاکستانی در ناحیه کرم در ایالت خیبرپختون‌خوا، در مرز رسمی میان پاکستان و افغانستان، کشته شدند. ارتش پاکستان در بیانیه‌ای گفت که حمله‌کنندگان از داخل خاک افغانستان، به نیروهای پاکستانی تیراندازی کرده‌اند و در نتیجه درگیری، شماری از حمله‌کنندگان کشته شده‌اند.

در بیانیه ارتش پاکستان آمده است: «پاکستان، استفاده تروریست‌ها از خاک افغانستان را برای فعالیت‌ها علیه پاکستان، محکوم می‌کند و انتظار دارد که دولت موقت افغانستان (طالبان)، در آینده اجازه چنین فعالیت‌هایی را علیه پاکستان ندهد.»

ارتش پاکستان افزود که تلاش‌های فراوانی برای تامین امنیت مرزهای آن کشور با افغانستان جریان دارد و نظامیان پاکستان به اقدامات تهدیدآمیز، به‌موقع پاسخ خواهند داد. 

پنج سرباز پاکستانی در حالی به‌دست شبه‌نظامیان در مرز با افغانستان کشته شدند که به تازگی حمله‌های پیچیده و پرتلفات شبه‌نظامیان موسوم به ارتش آزادی‌بخش بلوچستان بر دو مرکز نظامیان پاکستان در پنجگور و ناوشکی بلوچستان، پایان یافته است. آخرین عملیات پاکسازی از وجود افراد ارتش آزادی‌بخش بلوچستان، روز شنبه راه‌اندازی شد و پایان یافت. هرچند ارتش آزادی‌بخش بلوچستان ادعا کرد که ۱۷۰ نظامی پاکستانی در آن حمله‌ها کشته شده‌اند، ارتش پاکستان آمار تلفات نیروهای پاکستانی را ده نفر اعلام کرد. این حمله‌ها که همزمان با سفر عمران خان به چین صورت گرفت، نزدیک به چهار روز به درازا کشید و سفر نخست‌وزیر پاکستان را زیر سایه خود قرار دارد.

در همین حال، روز یکشنبه بشیر زیب، رهبر ارتش آزادی‌بخش بلوچستان، با پخش یک نوار ویدیویی، از راه‌اندازی حمله‌های بیشتر بر دولت پاکستان خبر داد. بشیر زیب دولت پاکستان را به ظلم و بی‌عدالتی در حق بلوچ‌ها متهم کرد و گفت، تا برقراری عدالت و رسیدن به اهداف تعیین شده، علیه دولت پاکستان می‌جنگند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آن نوار ویدیویی دیده می‌شود که افراد ارتش آزادی‌بخش بلوچستان، تفنگ‌های پیشرفته «ام۴»مجهز به دوربین در اختیار دارند. این اسلحه، بیشترین استفاده را در ۲۰ سال گذشته در افغانستان داشت و از سوی آمریکایی‌ها به نیروهای ویژه ارتش، پلیس، و امنیت ملی افغانستان داده شده بود.

شیخ احمد رشید، وزیر کشور پاکستان، روز شنبه، ۱۵ بهمن، در مصاحبه با «جیو نیوز» گفت که حمله‌کنندگان ارتش آزادی‌بخش بلوچستان، از افغانستان به پاکستان داخل شده‌اند و حمله‌های خود را نیز در پناه‌گاه‌هاشان در داخل افغانستان راه‌اندازی کرده‌اند. وزیر کشور پاکستان افزود که شبه‌نظامیان ضدپاکستان در استان‌های کنر، ننگرهار، پکتیا، و لوگر، در امتداد مرز با پاکستان، قرارگاه‌های نظامی و مخفیگاه دارند و پس از انجام حمله‌ها در داخل پاکستان، به مخفی‌گاه‌های خود برمی‌گردند.

او همچنین افزود که شماری از سلاح‌های باقی‌مانده از ناتو در افغانستان، به شبه‌نظامیان ضددولت پاکستان رسیده‌ است و حمله‌های اخیر در پاکستان، با استفاده از همین سلاح‌ها انجام شده‌اند.

هم‌زمان با حمله‌ها در داخل پاکستان، بازداشت مهاجران بلوچ که از سال‌ها پیش به عنوان پناهنده در افغانستان زندگی می‌کنند، افزایش یافته است. رادیو ندای بلوچ، روز شنبه گزارش داد که دست‌کم ۱۷ تن از مردان بلوچ از نواحی مختلف کابل، به‌دست طالبان بازداشت شده و به جای نامعلومی منتقل شده‌اند. دو هفته پیش از این، نادر بلوچ، یک فعال سیاسی قوم بلوچ که از چند سال پیش به عنوان پناهنده در کابل زندگی می‌کرد، به گونه مرموزی به قتل رسید. پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، بسیاری از فعالان سیاسی بلوچ از شهرهای قندهار، کابل، و هرات متواری شده‌اند و در نواحی مرزی میان ایران، پاکستان، و افغانستان، زندگی می‌کنند.

دولت پاکستان، در سال‌های گذشته همواره دولت‌های افغانستان را به حمایت از شبه‌نظامیان بلوچ، برای ضربه زدن به منافع و امنیت پاکستان متهم می‌کرد.

بیشتر از جهان