طالبان با ارتش پاکستان بر سر حصارکشی مرزی درگیر شدند

پاکستان تاکنون بیشتر مرز ۲۶۰۰ کیلومتری‌اش با افغانستان را، به‌‌رغم مخالفت کابل، حصارکشی کرده است

حصارکشی مرزی یکی از دلایل اصلی تیره شدن روابط دولت پیشین افغانستان و اسلام‌آباد بود‌‌ـ AFP

مقام‌های افغانستان روز چهارشنبه ۲۲ دسامبر (اول دی‌‌ماه) اعلام کردند نیروهای طالبان از حصارکشی ارتش پاکستان در خط مرزی میان دو کشور جلوگیری کردند.

پاکستان تاکنون بیشتر مرز ۲۶۰۰ کیلومتری‌اش با افغانستان را، به‌‌رغم مخالفت کابل، حصارکشی کرده است.

به گزارش رویترز، عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع دولت طالبان، گفت نیروهای طالبان روز یکشنبه از اقدام ارتش پاکستان به نصب حصاری «‌غیرقانونی» در مرز ننگرهار ممانعت کردند.

دو مقام طالبان که نخواسته‌اند نامشان فاش شود به رویترز گفتند که نیروهای طالبان و ارتش پاکستان در این کشمکش مرزی با یکدیگر رودررو شدند و وضعیت متشنج بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها همچنین به رویترز گفتند روز چهارشنبه از خاک پاکستان به‌ خاک افغانستان خمپاره شلیک شده است، اما ارتباط این دو اتفاق با یکدیگر قطعی نیست. این منابع از پرواز بالگردهای نظامی افغانستان بر فراز آسمان منطقه خبر دادند.

حصارکشی مرزی یکی از دلایل اصلی تیره شدن روابط دولت پیشین افغانستان و اسلام‌آباد بود. چنین به‌ نظر می‌رسد که این موضوع بر‌خلاف روابط نزدیک طالبان با اسلام‌آباد، همچنان تنش‌آفرین است.

کوهستان‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان علامت‌گذاری مرزی نداشتند، اما پاکستان از چهار سال پیش حصارکشی این مرز را آغاز کرد و بیش از ۹۰ درصد حصارکشی تاکنون انجام‌ شده است.

این درگیری مرزی در روزی رخ داد که هیئت‌هایی از کشورهای جهان در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی در اسلام‌آباد پاکستان گرد هم آمدند تا درباره راه‌های کمک‌های بشردوستانه به افغانستان گفت‌وگو کنند.‌

بیشتر از جهان