«تسریع همکاری امنیتی اسرائیل و امارات در مقابله با تهدید ایران و متحدانش»

به گفته منابع آگاه، دو کشور درمورد فروش سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی اسرائیلی به امارات گفت‌وگو می‌کنند

براساس این گزارش، بعید است اسرائیل فروش سامانه دفاعی «گنبد آهنین» را به امارات متحده عربی پیشنهاد دهد- JACK GUEZ / AFP

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی از تسریع همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل و امارات متحده عربی به‌منظور مقابله با تهدید ایران و متحدانش خبر داد.

براساس این گزارش که روز شنبه، ۱۶ بهمن‌ماه منتشر شد، منابع آگاه خبر داده‌اند که درپی مجموعه حملات اخیر موشکی و پهپادی حوثی‌ها، شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران در یمن، به ابوظبی، دو کشوری که یک سال و نیم پیش توافقی تاریخی برای برقراری روابط دیپلماتیک امضا کردند، حالا راه‌های جدید برای حفاظت از امارات متحده عربی، ازجمله فروش سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی اسرائیلی، را بررسی می‌کنند.  

این بررسی‌ها می‌تواند به توافقی بینجامد که با استقرار تجهیزات نظامی اسرائیلی در یک‌قدمی ایران، چشم‌انداز امنیتی در خاورمیانه را تغییر می‌دهد. 

در سال‌های اخیر تهران و متحدانش به موضعی تهاجمی‌تر علیه رقبای منطقه‌ای خود روی آورده‌اند؛ حوثی‌ها صدها حمله علیه عربستان سعودی انجام داده‌اند و شبه‌نظامیان متحد جمهوری اسلامی در عراق، نیروهای آمریکایی را هدف قرار داده و از سوریه و لبنان، اسرائیل را تهدید کرده‌اند.

تهران با دستیابی اسرائیل به یک پایگاه نظامی در منطقه خلیج فارس مخالف است و دولت جمهوری اسلامی نگرانی‌های خود در این زمینه را آشکارا با امارات متحده عربی درمیان گذاشته است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، اوایل هفته در تماسی به همتای اماراتی خود، اسرائیل را تهدیدی برای ثبات منطقه دانست و گفت: «باید تلاش کرد تا عوامل تنش‌زا نتوانند در منطقه جای پا پیدا کنند.»

به نوشته وال‌استریت ژورنال، پذیرش آشکار حمایت نظامی و اطلاعاتی اسرائیل برای امارات متحده عربی که به دنبال تعمیق روابط با شریک جدید خود، بدون خصومت با تهران است، مسئله بغرنج و پیچیده‌ای ایجاد می‌کند، اما این کشور در هفته‌های اخیر «به‌طور خصوصی از پیشنهادهای اسرائیل برای کمک نظامی استقبال کرده است».

براساس این گزارش، هنوز قطعی‌شدن توافق برای استقرار پدافند هوایی اسرائیل در امارات متحده عربی مبهم است و بعید است اسرائیل فروش سامانه دفاعی گنبد آهنین را به امارات متحده عربی پیشنهاد دهد. مقام‌های اسرائیلی و اماراتی از اظهارنظر درمورد این موضوع خودداری کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوئل گوزانسکی، عضو پیشین شورای امنیت ملی اسرائیل و پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل‌آویو، به وال‌استریت ژورنال گفت که امارات متحده عربی چند سال پیش از اسرائیل درخواست پشتیبانی پدافند هوایی کرده بود، اما این درخواست رد شده بود.

اما به گفته تحلیلگران، پس از امضای «پیمان ابراهیم»، با سفرهای اخیر مقام‌های اسرائیلی به امارات متحده عربی، احتمالا تغییراتی در این موضع صورت گرفته و به‌ویژه حملات اخیر به امارات، برنامه همکاری امنیتی و نظامی دو کشور را تقویت کرده است. 

پس از نخستین حمله موشکی حوثی‌ها به ابوظبی، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در پیامی به محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی، با تاکید بر تعهد کشورش به همکاری نزدیک با امارات دربرابر تهدیدهای مشترک منطقه‌ای، گفت: «ما برای ارائه پشتیبانی امنیتی و اطلاعاتی به شما آماده‌ایم، تا کمک کنیم که از شهروندان خود در برابر حملات مشابه محافظت کنید.»

در جریان همکاری‌های نظامی دو کشور، پیش از این، در  ماه نوامبر ۲۰۲۱، شرکت‌های دفاعی دولتی اسرائیل و امارات قراردادی را برای تولید مشترک پهپادهای طراحی‌شده برای مقابله با تهدیدهای دریایی امضا کردند.

همکاری اسرائیل و امارات متحده عربی از زمان امضای «پیمان ایراهیم» میان دو کشور به میانجی‌گری ایالات متحده، در ماه اوت سال ۲۰۲۰ برای برقراری ارتباط دیپلماتیک، به‌‌تدریج در زمینه‌های مختلف گسترش پیدا کرد و تاکنون بیشتر بر گردشگری، معاملات تجاری و بازرگانی متمرکز بوده است.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، تهدیدهای ناشی از جمهوری اسلامی ایران، تسریع‌کننده همکاری‌های نظامی و امنیتی اسرائیل و امارات در سایه «پیمان ابراهیم» بوده است و برای دو کشور امکان همکاری آشکار در این زمینه را فراهم کرده است.

علاوه‌بر این، اسرائیل به‌تازگی با دیگر کشور حوزه خلیج فارس که در سال ۲۰۲۰ توافق عادی‌سازی روابط با آن کشور را امضا کرد، یعنی بحرین، نیز تفاهم‌نامه امنیتی ویژه‌ای را امضا کرده است که راه را برای اسرائیل در زمینه ارائه پشتیبانی اطلاعاتی و نظامی به این کشور همسایه ایران، هموار می‌کند.

این تفاهم‌نامه ۱۴ بهمن‌ماه، در سفر بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، به منامه، پایتخت بحرین، امضا شد. او در جریان این سفر، ضمن هشدار درمورد گسترش تهدیدها ازسوی ایران، گفت که اسرائیل آماده است تا هرچه در توان دارد، برای کمک به متحدان جدید خود در خلیج فارس انجام دهد. 

جوزف ووتل، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا که پیش‌تر فرماندهی سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده در منطقه خاورمیانه را برعهده داشت، به وال‌استریت ژورنال گفت: «ایالات متحده باید با اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس برای ایجاد یک سیستم دفاعی منطقه‌ای یکپارچه برای محافظت از همه کشورها در برابر حملات ایران و شبه‌نظامیان متحد آن، همکاری کند.»