ارتباط امارات با ایران، روابطش با اسرائیل را تیره می‌کند؟

«امارات نمی‌خواهد بخشی از یک پیمان ضدایران باشد. منافع آن در ثبات، میانه‌روی و توانمندسازی اقتصادی است»

شیخ طحنون بن‌زاید، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی، ۱۵ آذرماه در تهران با مقام‌های جمهوری اسلامی دیدار کرد- Atta KENARE / AFP

روزنامه «اسرائیل هیوم» روز ۲۱ آذرماه، در گزارشی در رابطه با تلاش ابوظبی برای خرید سامانه‌های دفاعی ساخت اسرائیل، نوشت: «مقام‌های اسرائیلی می‌گویند اورشلیم در حال حاضر نباید سامانه‌های دفاعی حساس را در امارات متحده عربی مستقر کند که روابط دیپلماتیک و تجاری کامل با ایران را حفظ کرده است.»

این گزارش مدعی شده بود که «ابوظبی بر اورشلیم فشار می‌آورد که یک سامانه پدافند هوایی ساخت اسرائیل را به قیمت میلیاردها دلار، به آن کشور عربی حوزه خلیج فارس بفروشد». 

اسرائیل هیوم نوشته بود که امتناع از فروش «گنبد آهنین» و سامانه دفاعی دیگر موسوم به «فلاخن داود» به امارات متحده عربی، «پس از آن صورت گرفت که دولت امارات به ایرانیان اجازه ورود و تردد آزادانه در خاک خود را داد».

رسانه‌هایی ازجمله وب‌سایت خبری «نیو عرب» و همچنین بعضی رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران، با ارجاع به این گزارش اسرائیل هیوم، موضوع را به شکلی گزارش کرده‌اند که گویا «به نظر می‌رسد روابط اسرائیل و امارات متحده عربی، تحت تاثیر نزدیک شدن امارات با ایران قرار گرفته است».       

اما روزنامه اورشلیم‌پست روز یکشنبه، ۲۸ آذرماه، در گزارشی به این نکته اشاره می‌کند که همچنان‌که در گزارش اولیه اسرائیل هیوم آمده، امارات متحده عربی بیش از یک سال پیش و حتی پیش از برقراری «پیمان ابراهیم» با اسرائیل، خواستار خرید سامانه‌های دفاعی شده که با آن موافقت نشده است و شواهد واقعی مبنی‌بر تغییر رویکرد اسرائیل درپی گفت‌وگوهای جاری امارات و ایران وجود ندارد.   

به نوشته اورشلیم‌پست، «گنبد آهنین» و «فلاخن داود» هر دو با پشتیبانی مالی ایالات متحده ساخته می‌شوند و «گنبد آهنین» که سازنده اولیه آن، «سامانه‌های دفاعی پیشرفته رافائل» در اسرائیل بود، اکنون در شرکت اسلحه‌سازی ریتئون (Raytheon) در ایالات متحده ساخته می‌شود؛ بنابراین درخواست منطقی‌تر برای در اختیار گرفتن پدافند هوایی ساخت اسرائیل در منطقه شاید تقاضای خرید سامانه‌های دفاعی مانند اسپایدر (Spyder) باشد که به اندازه گنبد آهنین حساس نیستند و با بودجه ایالات متحده پشتیبانی نمی‌شوند.

امارات متحده عربی به‌دنبال کاهش تنش‌ها با ایران است و شیخ طحنون بن‌زاید آل‌نهیان، مشاور امنیت ملی آن کشور، ۱۵ آذرماه سفری به تهران داشت. دولت ابوظبی همچنین در ماه‌های اخیر گام‌هایی برای بهبود روابط با ترکیه برداشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه و ایران، هر دو کشور، سال گذشته با «پیمان ابراهیم» و عادی‌سازی روابط میان امارات متحده عربی به‌شدت ابراز مخالفت کرده بودند، اما با وجود این مسئله و اختلاف‌های دیگر، به نوشته اورشلیم‌پست، هر دو کشور اکنون منافعی در ترمیم روابط با امارات می‌بینند.

پس از سفر هفته گذشته نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل به امارات متحده عربی، روزنامه هاآرتص در گزارشی مدعی شد که این سفر می‌تواند پایه‌ای برای یک «پیمان دفاعی منطقه‌ای بر ضد ایران» باشد. 

اما به نوشته اورشلیم‌پست، چنین ادعایی معقول به نظر نمی‌رسد، زیرا «امارات نمی‌خواهد بخشی از یک پیمان ضدایران باشد. منافع واقعی آن در ثبات، میانه‌روی، توانمندسازی اقتصادی و تقویت محور ثبات در منطقه است. این به معنای همکاری با اسرائیل، قبرس، یونان، اردن، عربستان سعودی و مصر، و بیشتر با هند، فرانسه، ایالات متحده، بریتانیا و احتمالا روابط دوستانه‌تر با ترکیه و ایران است.» 

براساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران عامل حمله پهپادی مردادماه به یک نفتکش تجاری در دریای عمان، حمله به چهار نفتکش در سواحل امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۹ و حمله‌های متعدد به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل بوده و در سال‌های اخیر قایق‌های تندروی نیروی دریایی و سپاه پاسداران و همچنین یگان پهپادی خود را گسترش داده است.

اما به نوشته اورشلیم‌پست، «امارات هیچ علاقه‌ای به دخالت در این نوع تنش‌ها ندارد» و «هدف کلی ابوظبی این است که در حال حاضر روی چندین پرونده دیپلماتیک با موفقیت کار کند که این می‌تواند به معنای مذاکره همزمان با ایران، ترکیه و اسرائیل باشد».