‏«زبانت را از حلقت بیرون می‌کشیم»؛ افزایش تهدید رسانه‌ها در حکومت طالبان ‏

در نزدیک به شش ماه گذشته، ماموران انتظامی و امنیتی طالبان ۵۰ خبرنگار را بازداشت کرده‌اند

 پس از سلطه طالبان بر افغانستان، هزاران تن از کارشناسان رسانه و خبرنگاران شغلشان را از دست داده‌اند و فعالیت ۳۱۸ رسانه در ۳۴ استان افغانستان متوقف شده‌ است‌ـ WAKIL KOHSAR / AFP

روز جمعه ۱۵ بهمن، سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای از افزایش محدودیت‌ها بر کار رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان ابراز نگرانی کرد و از طالبان خواست به قانون رسانه‌های افغانستان احترام بگذارند و از خشونت علیه خبرنگاران دست بکشند.

در بیانیه این سازمان آمده است که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان و اداره استخبارات (اطلاعات) این گروه، مدیران رسانه‌ها و خبرنگاران را احضار می‌کنند و به آنان دستور می‌دهند که چه چیزی را باید یا نباید منتشر کنند.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین از افزایش بازداشت خبرنگاران به‌دست طالبان ابراز نگرانی کرده است. در بیانیه این سازمان آمده است: «از تاریخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ و قدرت‌گیری طالبان در افغانستان، دست‌کم ۵۰ مورد بازداشت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای به دست ماموران امنیتی و اطلاعات طالبان ثبت شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز آمده است که مولوی عبدالحق وثیق، رئیس اداره اطلاعات طالبان، و جواد سارگر، از مسئولان آن اداره، در تهدید رسانه‌ها و خبرنگاران و اعمال فشار بر آن‌ها نقش مستقیم دارند. جواد سارگر که تا پیش از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، در بخش دستگاه تبلیغاتی طالبان کار می‌کرد، اکنون مسئول یک شعبه از اداره اطلاعات طالبان به نام «ریاست ۵۳» است که مسئولیت نظارت بر رسانه‌ها و خبرنگاران را دارد.

در بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز آمده است: «جواد سارگر خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها را مستقیم تهدید می‌کند، تهدید‌هایی چون "دیگر از این خبرها منتشر نکنید و این فرد را دعوت نکنید"، یا حتی گاه با بددهانی و گفتن "زبانت را از حلقت بیرون می‌کشیم" خبرنگاران را تهدید می‌کند.»

رضا معینی، مسئول دفتر ایران و افغانستان سازمان گزارشگران بدون مرز، گفت: «تهدید خبرنگاران و تهدید زبان از حلقوم بیرون کشیدن برای انتشار برخی خبرها و بحث درباره برخی موضوع‌ها غیرقابل پذیرش است. خبرنگاران باید بتوانند آزادانه و بدون ترس از بازداشت و شکنجه به کار خود ادامه دهند. این تهدیدها غیرقانونی و ناقض قانون رسانه‌های همگانی است. افزودن فشار بیشتر بر خبرنگاران، محدود کردن آزادی اطلاع‌رسانی است.»

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین از افزایش فشارها بر مدیران رسانه‌ها برای قبولاندن مقررات طالبان ابراز نگرانی کرد و افزود که بازداشت اسلم حجاب و وارث حسرت، دو تن از خبرنگاران آریانا نیوز، نمونه‌ای از رفتار خشونت‌بار طالبان با خبرنگاران است.

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، به سازمان گزارشگران بدون مرز گفت که قانون رسانه‌های همگانی که در دولت پیشین افغانستان تصویب شده است، هنوز قابل اجرا است و رسانه‌ها می‌توانند از مزایای آن استفاده کنند. مجاهد در حالی این سخن را گفت که وزارت امر به معروف و اداره اطلاعات طالبان همه روزه با وضع مقررات تبعیض‌آمیز، فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران را در افغانستان محدودتر می‌کنند.

روز پنجشنبه ۱۴ بهمن و یک روز پیش از انتشار بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز، گزارش جدید فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان در مورد وضعیت خبرنگاران و رسانه‌ها در آن کشور منتشر شد. بر اساس این گزارش، پس از سلطه طالبان بر افغانستان، هزاران تن از کارشناسان رسانه، خبرنگاران، و کارکنان رسانه‌ها شغلشان را از دست داده‌اند و فعالیت ۳۱۸ رسانه در ۳۴ استان افغانستان متوقف شده‌ است.