طالبان روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده را شکنجه کرده‌اند

این روزنامه‌نگاران در جریان پوشش اعتراض‌های خیابانی زنان کابل علیه طالبان بازداشت شدند

طالبان روزنامه‌نگاران بازداشت شده را آزاد کردند اما دو تن از آن‌ها را به شدت شکنجه کرده‌اند. این گروه روز چهارشنبه (۱۷ شهریور) خادم حسین کریمی، سردبیر و عابر شایگان، لطفعلی سلطانی، تقی دریابی و نعمت نقدی، گزارشگران روزنامه اطلاعات روز چاپ کابل، را به دلیل پوشش خبری اعتراض‌ زنان در کابل بازداشت کرده بودند.

بر اساس گزارش روزنامه اطلاعات روز، طالبان نعمت نقدی و تقی دریابی را هنگام پوشش اعتراض‌‌ها در کابل بازداشت و سپس آن‌ها را در دو سلول جداگانه حبس کرده‌اند و به شدت کتک زده‌اند.

در عکس و ویدیوهایی که از این دو خبرنگار در توییتر روزنامه اطلاعات روز منتشر شده است، آثار ضرب و شتم و شکنجه به وضوح دیده می‌شود.

هر دو روزنامه‌نگار تحت درمان قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش‌‌ها، سه خبرنگار دیگر این رسانه که برای آزاد کردن همکارانشان از دست طالبان به اداره پلیس رفته بودند هم بازداشت شدند.

روز سه‌شنبه و در پی اعلام کابینه امارت اسلامی، ده‌ها زن در اعتراض به حضور نداشتن زنان در کابینه به خیابان‌های کابل و هرات ریختند. خواست آن‌ها از طالبان مشارکت سیاسی زنان و حق تحصیل و کار برای زنان افغانستان بود. این اعتراض‌ها به خشونت گرایید و کشته شدن دو تن و زخمی شدن هشت تن در هرات و چندین تن دیگر در کابل را در پی داشت.

طالبان در بدخشان و بغلان به زنان اجازه راه‌پیمایی ندادند.

بیش از یک هفته است که زنان در افغانستان فریاد دادخواهی سر داده‌ و در کابل، هرات و مزارشریف به خیابان آمده‌اند و ضد انحصار قدرت، نادیده گرفتن زنان از سوی طالبان و مداخله پاکستان و حملات طالبان در پنجشیر شعار سر می‌دهند.

در همین حال سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم به بازداشت خبرنگاران واکنش نشان داده و اعلام کرده است که طالبان باید محدودیت‌های وضع شده برای روزنامه‌نگاران افغان را بردارد و عاملان ضرب و شتم دو خبرنگار اطلاعات روز را تحت پیگرد قرار دهد.

پاتریشیا گاسمن، مدیر بخش آسیای این سازمان، گفته است: «طالبان ادعا کرده‌اند تا زمانی که رسانه‌ها ارزش‌های دینی را مراعات کنند به رسانه‌ها اجازه فعالیت می‌دهند اما این گروه روزنامه‌نگاران را از پوشش اعتراض‌ها بازمی‌دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم گاسمن همچنین افزود: «طالبان باید اطمینان دهند که تمام روزنامه‌‌نگاران می‌توانند کارشان را بدون محدودیت‌های آزاردهنده و ترس از مجازات انجام دهند.»

طالبان روز سه‌شنبه، تصویربردار تلویزیون خصوصی طلوع در کابل را هم بازداشت و پس از چند ساعت رها کردند. هم‌زمان، گزارش شد که دوربین بعضی از تصویربرداران را شکسته و اجازه نداده‌اند که اعتراض‌ها را پوشش دهند.

اعتراض‌های خیابانی زنان افغانستان که از یک هفته پیش شروع شده بود، روز چهارشنبه با انتشار یک خبر از جانب طالبان پایان یافت. طالبان از روز گذشته، هرنوع اعتراض‌‌ خیابانی را ممنوع اعلام کرد.

طالبان پیش از این هم رابطه خوبی با خبرنگاران افغان نداشتند و بیشتر روزنامه‌نگاران پیش از پیروزی این گروه به مرگ تهدید شده بودند. در چند ماه گذشته و در پی قتل‌های هدفمند که بر اساس گزارش رسانه‌های مختلف، طالبان پیش از تصرف کابل انجام می‌داد، دست‌کم ۱۵ خبرنگار جان باختند.

پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، اطلاع‌رسانی و دسترسی به منابع خبری دشوار شده است. طالبان به شدت فعالیت رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های مستقر در کابل را زیر نظر دارند و رسانه‌ها نیز برای جلوگیری از برخود طالبان با آن‌ها ناگزیر به خودسانسوری روی آورده‌اند.