واکنش‌ها در ایران پس از معافیت‌های تحریمی آمریکا: کافی نیست، نمایشی است

علی شمخانی: راستی‌آزمایی ایران، شرط لازم برای شکل‌گیری توافق است

شمخانی:انتفاع اقتصادی واقعی، موثر و قابل راستی‌آزمایی ایران، شرط لازم برای شکل‌گیری توافق است. نمایش رفع تحریم اقدامی سازنده تلقی نمی‌شود- عکس از شفقنا

پس از آن که جمعه شب، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که برخی از معافیت‌های تحریمی علیه ایران را احیا می‌کند، و تاکید کرد که معافیت‌های اعلام شده به منظور تسهیل گفت‌وگوها در وین و برای دستیابی به توافقی برای بازگشت به برجام است، برخی از رسانه‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی ایران به این تصمیم دولت آمریکا واکنش نشان دادند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در توییتر نوشت: «انتفاع اقتصادی واقعی، موثر و قابل راستی‌آزمایی ایران، شرط لازم برای شکل‌گیری توافق است. نمایش رفع تحریم اقدامی سازنده تلقی نمی‌شود.»

پایگاه خبری نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در تحلیلی این اقدام واشنگتن را دارای ارزش فنی یا اقتصادی ندانست و آن را نمایشی خواند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز شنبه ۱۶ بهمن در گفت‌وگو با جماران‌ گفت: «طبیعتا جمهوری اسلامی ایران منتظر است که در خصوص ابعاد رفع تحریمی برجام هم ایالات متحده به وظایف و تعهدات خودش عمل کند.»

او افزود: «اخباری که امروز شنیده می‌شود، در خصوص ابعاد رفع تحریمی هسته‌ای است و همه می‌دانند که این کفایت نمی‌کند و کافی نیست.»

با این حال، سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت : «طبیعتا هر اقدامی که در مسیر درست عمل به تعهدات برجامی باشد توسط تهران با دقت مورد توجه قرار می‌گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش جماران، سید حسن خمینی در دیدار با امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، و معاونان وزارت امور خارجه، گفت: «باید بدون عجله تصمیمات شجاعانه گرفت. جایگاه مسئولیت، جایگاه تصمیمات شجاعانه است. جامعه باید به کسانی که در مسئولیت هستند اعتماد کند؛ و اعتماد دارد.»

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز روز شنبه درباره ضمانت عدم بازگشت تحریم‌ها گفت: «در خصوص مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، یکی از موضوعات اساسی ما گرفتن تضمین‌های لازم از طرف‌های به‌ویژه غربی است.»

پیش‌تر، رابرت مالی نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران گفته بود که نمی‌تواند تضمین دهد که دولت بعدی ایالات متحده هم به برجام پایبند بماند. این موضوع همچنان در میان مخالفان بازگشت به برجام در ایران مطرح است.

آمریکا احتمالا برخی تحریم‌ها که مانع دسترسی جمهوری اسلامی به منافع ناشی از برجام شده است را لغو می‌کند. این تحریم‌ها می‌تواند شامل منع دسترسی ایران به پول‌های بلوکه‌شده و معامله بر مبنای دلار باشد.

به دلیل ماهیت پیچیده طراحی تحریم‌ها، محدودیت‌های غیرهسته‌ای به مقوله تروریسم، توسعه موشکی و حقوق بشر گره‌خورده است. از سوی دیگر مخالفت جمهوری‌خواهان و متحدان منطقه‌ای آمریکا با لغو تحریم‌های موشکی و تروریسم مانع عمده‌ای پیش روی دولت بایدن به‌شمار می‌رود.