«سرعت سرایت سویه اومیکرون فراتر از انتظار بود»

هشدار عضو کمیته علمی کرونا در باره کمبود تخت‌های مراقبت‌های ویژه کودکان در بیمارستان‌ها

هم‌زمان با شروع موج ششم کرونا در ایران، در روزهای اخیر شمار روزانه مبتلایان از ۳۵ هزار نفر فراتر رفت‌ـ عکس از فرارو

حمیدرضا ابطحی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا، با بیان اینکه سرعت انتشار سویه اومیکرون فراتر از پیش‌بینی‌ها است، از احتمال بحرانی شدن وضعیت موجود خبر داد اما وزیر بهداشت ادعا می‌کند که مراکز درمانی در آمادگی کامل قرار دارند.

هم‌زمان با شروع موج ششم کرونا در ایران، در روزهای اخیر شمار روزانه مبتلایان از ۳۵ هزار نفر فراتر رفت و در مدت کمتر از یک هفته، ۷۷ شهر ایران در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، هم‌اکنون ۱۷۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۸۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. این در حالی است که ۱۲روز قبل، در ۶ بهمن ۱۴۰۰، فقط شهرستان اردکان قرمز بود.

سرعت انتشار بیماری و افزایش شهرهای قرمز و نارنجی، نگرانی‌ها درباره موج ششم کرونا افزایش داد؛ به‌خصوص اینکه به گفته حمیدرضا ابطحی، افزایش میزان مراجعه کودکان به مراکز درمانی نشان می‌دهد سویه اومیکرون کودکان را تهدید می‌کند.

این عضو کمیته علمی کشوری کرونا با ابراز نگرانی از تداوم ابتلای کودکان به بیماری کرونا، گفت: «بخش‌های مراقبت‌های ویژه کودکان در کشور بسیار محدود است و در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نسبت به وضعیت شیوع کرونا در میان کودکان اعلام بحران کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با افزایش تصاعدی تعداد مبتلایان به سویه اومیکرون، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، ادعا کرد بیمارستان‌ها در آمادگی کامل قرار دارند، اما همکاران او در کمیته علمی کشوری کرونا می‌گویند احتمال بحرانی شدن وضعیت وجود دارد.

ابطحی در همین زمینه به خبرگزاری ایلنا گفت: «در صورتی‌ که میزان ابتلا و بستری در مدت‌‌زمان سریعی اتفاق بیفتد، ممکن است مراکز درمانی امکان پذیرش و مدیریت آن را نداشته باشند.»

به گفته او، آن‌گونه که اعضای کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کرونا اعلام کردند، انتظار می‌رفت میزان ابتلا با این سرعت در دو هفته رخ دهد اما همان میزان در چهار روز رخ داد و سرعت پیشرفت اومیکرون بیشتر از میزانی بود که پیش‌بینی می‌شد.

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، نیز روز پنجشنبه ۱۴ بهمن، از ابتلای ۴۸ درصد مردم استان تهران به سویه اومیکرون خبر داد و گفت: «اومیکرون مخصوصا در کودکان به‌سرعت سرایت می‌کند و نباید این ویروس را دست‌کم گرفت.»

افزایش ابتلای کودکان و نوجوانان به بیماری کرونا و بحرانی شدن وضعیت در برخی شهرها در حالی اعلام می‌شود که کارشناسان بارها هشدار داده بودند، بازگشایی حضوری مدارس در شرایط فعلی جان دانش‌آموزان را به خطر می‌اندازد اما ستاد ملی مقابله با کرونا با تعطیلی مدارس مخالفت کرد و یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش، نیز در واکنش به نگرانی‌های خانواده‌ها گفت دانش‌آموزانی که در کلاس درس حاضر نمی‌شوند، غیبت می‌خورند.