گسترش وضعیت قرمز شیوع کرونا به ۷۷ شهرستان ایران

یک مقام وزارت بهداشت از بالا رفتن آمار ابتلای کودکان به کووید-۱۹ و رسیدن آن به ۲۰ درصد کل مبتلایان خبر داد

رنگ‌بندی شهرستان‌های ایران از لحاظ وضعیت شیوع کرونا که از ۱۴ بهمن‌ماه ملاک محدودیت‌ها  قرار می‌گیرد- سامانه ماسک/ خبرگزاری ایرنا

درپی شدت‌گرفتن دوباره شیوع کووید-۱۹ در ایران، موج ششم بیماری با سویه غالب اومیکرون، افزایش ۴۵درصدی مناطق بسیار پرخطر شیوع کرونا در عرض تنها دو روز، بار دیگر ۷۷ شهرستان را به وضعیت قرمز و بسیار پرخطر کرونا بازگرداند. هم‌زمان کمال حیدری، معاون وزارت بهداشت از اعلام آماده‌باش به مراکز بهداشتی سطح اول (ویژه درمان اولیه و سرپایی) کشور خبر داد.

براساس آخرین وضعیت رنگ‌بندی مناطق کشور از لحاظ شیوع کرونا که از روز پنجشنبه، ۱۴ بهمن‌ماه، ملاک محدودیت‌ها محسوب می‌شود، ۷۷ شهرستان‌ در وضعیت قرمز (بسیار پرخطر) و ۱۷۹ شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار گرفته‌اند. همچنین وضعیت شیوع کووید-۱۹ در ۱۸۱ شهرستان زرد (وضعیت خطر متوسط) اعلام شده و تنها ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی و کم‌خطر قرار دارند. 

این درحالی است که از زمان بازگشت رنگ قرمز به نقشه وضعیت ابتلا به کرونا در ایران (پس از ۴۷ روز) در تاریخ ششم بهمن‌ماه، تنها یک هفته می‌گذرد و دو روز پیش‌‌تر، یعنی در روز سه‌شنبه، وزارت بهداشت تعداد مناطق قرمز و نارنجی را ۴۲ و ۱۴۲ شهرستان اعلام کرده بود. 

محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، روز چهارشنبه در توییتی ضمن مقایسه رنگ‌بندی‌های اعلام‌شده در طول دو هفته گذشته، از بالا رفتن آمار ابتلای کودکان به کرونا و رسیدن آن به میزان «۲۰ درصد کل مبتلایان» خبر داد.  

کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که با توجه به روند صعودی تعداد مبتلایان ناشی از گسترش ویروس کرونا و سویه‌های جدید آن در روزهای اخیر، براساس مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا «به همه‌ کارکنان و واحد‌های ارائه خدمات سطح یک شامل مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت، اعلام آماده‌باش شده است».

اعلام آماده‌باش تنها به واحدهای ارائه‌دهنده خدمات سطح یک (درمان اولیه و سرپایی) درحالی است که علاوه‌بر بالا رفتن تعداد مبتلایان و مراجعان برای درمان سرپایی کرونا، آمار بیماران نیازمند بستری‌شدن در بیمارستان نیز با شتابی بالا درحال افزایش است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محسن منصوری، استاندار تهران، روز چهارشنبه از افزایش ۶۱ درصدی موارد بستری‌ میتلایان کرونا در استان تهران نسبت به هفته قبل خبر داد و اعلام کرد مراجعه بیماران به مراکز درمانی نیز نسبت‌به هفته قبل تا ۷۸ درصد افزایش یافته است. علاوه‌بر این، آمار تعداد روزانه درگذشتگان کرونا نیز در ایران روند صعودی گرفته است و روز چهارشنبه ۵۹ نفر، یعنی ۹ نفر بیشتر از سه‌شنبه جان خود را در اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست دادند. 

سامانه وابسته به وزارت بهداشت برای اطلاع‌‌رسانی در رابطه با کرونا، «ماسک»، روز سه‌شنبه از رکوردشکنی شتاب افزایش بستری در هفته دوم موج ششم کرونا خبر داد. بنابر اعلام این سامانه، در دومین هفته از موج ششم کرونا، آمار بستری جدید به ۱۸۴۳۵ نفر رسیده، درحالی‌که هفته پیش از آن، تعداد بستری جدید ۱۱۲۴۶ مورد بود. بنابراین تعداد بستری‌‌شدگان جدید این هفته ۷۱۸۹ نفر بیشتر از هفته قبل و نشان‌دهنده افزایش ۶۴درصدی این آمار است. 

شتاب گسترش بیماری در موج ششم کرونا به‌اندازه‌ای است که بنابر گزارش‌ها حتی از موج چهارم بیماری در ایران هم سبقت گرفته است. موج چهارم کرونا به‌دلیل هم‌زمانی با دیدوبازدیدهای نوروزی ۱۴۰۰، تا پیش از این، پرشتاب‌ترین موج این بیماری از ابتدای سال ۱۳۹۹ بود. 

براساس این گزارش، شتاب بالای موج ششم در افزایش بستری، زنگ خطری جدی است و درصورت تداوم آن، ظرفیت بیمارستان‌ها به‌زودی تکمیل می‌شود. تعطیلی کامل اداره‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی، بانک‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها و مشاغل غیرضروری و همچنین ممنوعیت برگزاری هرگونه مراسم و تجمع عمومی به‌مدت دو هفته، تنها راه جلوگیری از بحران محسوب می‌شود.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، نیز روز چهارشنبه گفت که درخواست آن وزارتخانه برای برقراری محدودیت کامل در کشور، با مخالفت یک مقام ستاد ملی مقابله با کرونا روبه‌رو شده و به‌جای آن پیشنهاد محدودیت‌های موردی و قرنطینه هوشمند داده شده است. 

او افزود: «وقتی وضعیت به پیک برسد قرنطینه هوشمند دیگر ارزشی ندارد و باید محدودیت کامل ایجاد شود.»

بیشتر از جهان