تجمع اعتراضی سهامداران بورس در برابر سازمان برنامه و بودجه

برخی کارشناسان معتقدند که روند صعودی چند روز اخیر بورس به‌صورت دستوری شکل گرفته و همین نکته باعث افزایش ریسک خواهد شد

شماری از سهامداران بازار بورس در اعتراض به پیش‌بینی‌ناپذیر بودن اقتصاد و دخالت دولت در اقتصاد در برابر سازمان برنامه و بودجه دست به تجمع زدند.

در پلاکاردهایی که معترضان در دست داشتند، عنوان شده بود که دولت از بورس به‌عنوان محلی برای تامین کسری بودجه استفاده می‌کند.

به نوشته اقتصاد آنلاین، یکی از معترضان در این باره می‌گوید: «ما هیچ نیازی به حمایت دولت نداریم، سهامداران نمی‌خواهند دولت ضرر و زیان بورس را جبران کند. بلکه ما فقط خواستار پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد هستیم.»

در برخی دیگر از پلاکاردها محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب قرار گرفته است. او متهم شده که با تصمیمات اشتباه باعث زیان ده شدن شرکت‌های حاضر در بورس شده است. در یکی از پلاکاردها نوشته شده است: «آقای ابراهیمی ما بازی را می‌فهمیم.»

طی هفته‌های اخیر به دلیل نوسان زیاد وضعیت اقتصادی و خصوصا بازار ارز، شرکت‌های بورسی نیز متضرر شده و برخی از سرمایه‌گذاران ورشکست شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه طی روزهای اخیر شاخص‌های کل بورس بهبود داشته‌اند، اما برخی کارشناسان معتقدند که این روند صعودی در پی اعتراضات اخیر و به‌صورت دستوری شکل گرفته است.

درواقع تحلیل گران معتقدند دولت از صندوق‌های درآمد ثابت خواسته که سهام بخرند تا نمادها سبز شوند. در حالی که فعال شدن این صندوق‌ها در بازار سهام باعث افزایش ریسک سهامداران خواهد شد. همچنین افزایش شاخص‌های این روزها باعث ورود سهامدارن حقیقی به بازار نشده است.

چندی پیش وزیر اقتصاد در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد و با ارائه گزارشی درباره وضعیت بورس اظهار داشت دولت کسری بودجه خود را از طریق بورس جبران نخواهد کرد و این موضوع را «از طریق مولدسازی دارایی و فروش اموال مازاد» پیگیری می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد برخلاف وعده‌های او وضعیت این روزهای بورس چندان مساعد نیست. به‌طوری که برخی از سهامداران تنها راه پیگیری مطالبات خود را در تجمع یافته‌اند.

احسان خاندوزی مدعی شده بود: «بازار سرمایه را که می‌توانست زمینه توسعه کشور باشد به چالشی طولانی تبدیل کرد که امروز هم ادامه دارد. خوشبختانه با رأی ملت به دولت آقای رئیسی و بازگشت درجه‌ای از خوش‌بینی به بازارها، شاخص از ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ تا امروز حدود ۳۰۰ هزار واحد رشد کرده و در بورس کالا که آن هم رکن مهمی از معاملات اقتصادی و شفافیت مالی و کاهش رانت‌ها دارد، طی سال جاری ۳۸ میلیون تن انواع محصولات مختلف معامله شده که نسبت به ۱۲ ماه کل سال گذشته که ۳۴ میلیون تن بوده است در همین ۷ ماه شاهد وضعیت بهتری در این خصوص بوده‌ایم.»

با این حال به نظر می‌رسد برخلاف گفته‌های وزیر اقتصاد، وضعیت بورس از خواسته‌های او تمکین نمی‌کند و متناسب با واقعیت اقتصادی کشور، روند نزولی در پیش گرفته است.

بیشتر از اقتصاد