تلاش ترکیه برای کاهش تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف؛ اردوغان به اوکراین می‌رود

رویکرد ترکیه انتخاب یک طرف یا ایستادن در برابر یک کشور در تنش‌ها نیست

اردوغان گفته است که درگیری در منطقه غیرقابل قبول است و به روسیه هشدار داده است که تهاجم عاقلانه نخواهد بود- AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به کی‌یف می‌رود تا با همتای خود ولادیمیر زلنسکی در باره تنش‌ها میان اوکراین و روسیه گفت‌وگو کند. به گفته مقامات ترکیه، او تاکید کرده که بدون جانبداری می‌خواهد با میانجیگری، سطح تنش‌ها را کاهش دهد.

به گزارش رویترز، سفر اردوغان پس از سفر سایر رهبران کشورهای عضو ناتو مانند بریتانیا، لهستان و هلند به کی‌یف صورت می‌گیرد. ترکیه روابط خوبی با کی‌یف و مسکو دارد، اما گفته است در صورت حمله روسیه به اوکراین، به‌عنوان یک عضو ناتو آنچه را لازم است انجام خواهد داد.

روسیه برنامه‌های حمله به اوکراین را تکذیب می‌کند؛ اما بسیاری از کشورهای غربی نگران هستند که استقرار بیش از ١٠٠ هزار نیرو در نزدیکی مرز اوکراین، آماده‌باشی برای حمله به این کشور باشد. روسیه خواستار تضمین‌های امنیتی گسترده از غرب شده است و می‌گوید در صورت برآورده نشدن خواسته‌هایش ممکن است دست به اقدامات نظامی بزند.

آنکارا قبلا پیشنهاد کمک به خنثی کردن این بن‌بست را داده بود و منابع دیپلماتیک ترکیه گفته بودند که روسیه و اوکراین هر دو برای این ایده آماده هستند. ترکیه با تحریم‌هایی که سایر اعضای ناتو در پاسخ به تهاجم نظامی روسیه در نظر گرفته‌اند، مخالفت کرده است.

اردوغان در گفتگو با خبرنگاران پیش از عزیمت به اوکراین گفت که ترکیه از هر دو طرف می‌خواهد به دنبال گفت‌وگو باشند.

او افزود که بحران باید از طریق مسالمت‌آمیز و بر اساس قوانین بین‌المللی حل و فصل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «امروز ما با آقای زلنسکی ملاقات خواهیم کرد. پوتین به ما گفته است که پس از سفر به چین، به ترکیه سفر خواهد کرد. بدون انجام این دو دیدار، نمی‌توان تصمیم گرفت که چه‌کاری باید انجام داد.»

اردوغان با بیان اینکه اظهارات مقامات اوکراین و روسیه تاکنون احتمال درگیری نظامی را کاهش داده است، گفت: «ان‌شاءالله با موفقیت بر این بحران بین این دو کشور غلبه خواهیم کرد.»

یک مقام ترکیه که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت که آنکارا انتظار دارد پس از مذاکرات تنش‌ها کاهش یابد و اردوغان پیام‌هایی را ارائه خواهد کرد که شامل دعوت از دو طرف به خویشتن‌داری است. این مقام با بیان اینکه آنکارا خواستار ادامه همکاری با هر دو کشور است، گفت: رویکرد ترکیه انتخاب یک طرف یا ایستادن در برابر یک کشور در تنش‌ها نیست.

ترکیه در بهره‌برداری از دریای سیاه را با اوکراین و روسیه مشترک است. اردوغان گفته است که درگیری در منطقه غیرقابل قبول است و به روسیه هشدار داده است که تهاجم عاقلانه نخواهد بود

اردوغان در حالی که در زمینه دفاع و انرژی با روسیه همکاری می‌کند، باسیاست‌های مسکو در سوریه و لیبی و همچنین الحاق شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ مخالفت کرده است.

همچنین هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته را به اوکراین فروخته است که این اقدام خشم روسیه را برانگیخته است.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین در یک نشست توجیهی پیش از سفر اردوغان گفت که ترکیه و اوکراین طرح ساخت هواپیماهای بدون سرنشین در اوکراین را ادامه خواهند داد. دو کشور همچنین توافقنامه تجارت آزاد را به همراه چندین قرارداد دیگر امضا خواهند کرد.

بیشتر از جهان