جنگ روسیه و اوکراین، راه نجات ایران از «مکانیسم ماشه»

آمریکا قصد دارد از مکانیسم ماشه برای فشار بر ایران استفاده کند

بخشی از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به «سازوکار حل اختلاف‌ها» در صورت بروز مناقشه میان طرف‌های برجام در روند اجرای آن اختصاص داده شده است -AFP

ایالات متحده در مورد بحث تنش بین روسیه و اوکراین بسیار جدی است و در عین حال رابطه نزدیک اسرائیل با روسیه را نیز درک می‌کند. در این شرایط این احتمال وجود دارد که درگیری نظامی بین اوکراین و روسیه، با کاهش تمرکز واشنگتن بر مذاکرات وین، این کشور را به سمت یک توافق موقت با ایران سوق دهد.

به نوشته اورشلیم پست، در اسرائیل این حس وجود دارد که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، نحوه برخورد آمریکا با ایران می‌تواند تغییر کند. در چنین شرایطی نه‌تنها توجه آمریکا از مذاکرات وین منحرف می‌شود، بلکه واشنگتن می‌تواند باعجله به دنبال یک توافق موقت با ایران باشد. موضوعی که اسرائیل به‌شدت با آن مخالف است.

این در حالی است که گفته می‌شود که ایالات متحده قصد دارد با استفاده از «مکانیسم ماشه» و بازگشت فوری برخی تحریم‌های بین‌المللی، ایران را از غنی‌سازی اورانیومی که برای ساخت تسلیحات مورد نیاز است، باز دارد. اما حمله روسیه به اوکراین می‌تواند برنامه‌ها در مذاکرات وین را تغییر دهد.

یک دیپلمات اسرائیلی با تأیید این خبر گفت، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به اسرائیلی‌ها گفته است که او تحریم‌های فوری را راهی برای متوقف کردن ایران از غنی‌سازی اورانیوم تا ٩٠ درصد می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورشلیم پست می‌نویسد مقامات اسرائیلی به سالیوان گفته‌اند که طرف‌های برجام باید از تهدید به تحریم‌های فوری در صورت عدم نتیجه‌گیری مذاکرات وین استفاده کنند.

بخشی از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به «سازوکار حل اختلاف‌ها» در صورت بروز مناقشه میان طرف‌های برجام در روند اجرای آن اختصاص داده شده است. در این بخش از برجام، روندی تعریف شده است که در آن به درخواست هریک از طرف‌های توافق، ممکن است درنهایت با رأی اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی سازمان ملل علیه ایران منجر شود؛ به همین دلیل این سازوکار با عنوان «ماشه» نیز خوانده می‌شود.

بازگشت تحریم‌های بین‌المللی برای اقتصاد بحران‌زده ایران ویران‌کننده است، زیرا تمام اعضای سازمان ملل متحد ملزم به رعایت آن خواهند بود.

اظهارات سالیوان به مقامات اسرائیلی در حالی بیان می‌شود که قدرت‌های جهانی همچنان به مذاکرات برای بازگشت ایران و آمریکا به برجام ادامه می‌دهند. از سوی دیگر، اسرائیل هشدار می‌دهد که ایران در حال برداشتن گام‌هایی در جهت غنی‌سازی اورانیوم برای ساخت تسلیحات اتمی است.

اسرائیل همچنین تحریم‌های فوری تروئیکای اروپایی، یعنی فرانسه، آلمان و بریتانیا را به‌عنوان راهی برای فشار بر ایران مطرح کرد، اما فرانسه و آلمان از این پیشنهاد استقبال نکردند.

بیشتر از جهان