بهبود روابط تایلند و عربستان پس از سه دهه اختلاف بر سر الماس آبی

هنوز از سرنوشت الماس ۵۰ قیراطی اطلاعی در دست نیست

عربستان به دنبال هشت میلیون کارگر ماهر در صنعت هتلداری، مراقبت‌های بهداشتی و ساختمانی است و دولت تایلند نیروی انسانی لازم  را در اختیار این کشور می دهد - AFP

پس از سه دهه، بانکوک و ریاض بر سر بازگرداندن روابط دیپلماتیک به شرایط عادی و بهبود آن به توافق رسیدند. بر اساس بیانیه مشترکی که پس از دیدار شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و پرایوت چان او‌چا، نخست‌وزیر تایلند منتشر شد، قرار است دو کشور در آینده نزدیک سفیر اعزام کنند و روابط دو جانبه در حوزه‌های مختلف ازجمله اقتصاد را نیز ارتقا دهند.

به گزارش رسانه‌ دولتی عربستان، در این بیانیه آمده است: «این گام تاریخی نتیجه تلاش‌های طولانی مدت در سطوح مختلف برای برقراری مجدد اعتماد متقابل و روابط دوستانه است».

خطوط هوایی عربستان سعودی اعلام کرد که پروازها به تایلند در ماه مه از سر گرفته خواهد شد و هر دو کشور اعلام کردند که توافقنامه تبادل نیروی کار در آینده نزدیک به نتیجه خواهد رسید. عربستان سعودی به دنبال هشت میلیون کارگر ماهر در صنعت هتلداری، مراقبت‌های بهداشتی و ساختمانی است و دولت تایلند پیشنهاد کرده است که نیروی انسانی لازم برای کمک به تامین نیازهای عربستان سعودی را در اختیار این کشور بگذارد.

به گزارش بلومبرگ، سوچارت چامکلین وزیر کار تایلند پس از دیدار با همتای سعودی خود احمد سلیمان الراجهی گفت که احیای روابط دیپلماتیک همچنین درها را برای هزاران کارگر تایلندی باز خواهد کرد تا به عربستان سعودی بازگردند و در بخش‌های خدماتی مانند ساخت و ساز، هتلداری و مراقبت‌های بهداشتی مشغول شوند.

موضوعی که البته با توجه به تاریخچه موضوع «الماس آبی» در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

ماجرای «الماس آبی» در سال ۱۹۸۹ آغاز شد. در آن سال، کریانکرای تچامونگ، کارگر تایلندی، ۹۱ کیلو جواهرات و سنگ‌های قیمتی از قصر شاهزاده فیصل بن فهد، پسر پادشاه وقت عربستان سعودی، دزدید. ارزش این جواهرات بیش از ۲۰ میلیون دلار برآورد شد. درنتیجه، نزاعی درگرفت که تا امروز هنوز حل نشده است.

پلیس تایلند بعدها برخی از آن جواهرات را پیدا کرد و به شاهزاده سعودی بازگرداند، اما مقام‌های سعودی گفتند بیشتر آن‌ها قلابی بوده است. مهم‌تر از همه آن‌که قیمتی‌ترین قطعه آن مجموعه که یک الماس آبی نادر ۵۰ قیراطی بود، هرگز پیدا نشد.

این موضوع هزینه گزافی برای تایلند در پی داشت و بیش از ۳۰۰ هزار شغل شهروندان این کشور از دست رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، تایلند تلاش می‌کند تا این مشکل را به نحوی حل و فصل کند. بر این اساس، پرایوت در بیانیه‌ای که منتشر کرده، «تأسف صمیمانه خود را برای موارد غم‌انگیزی که بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۰ در تایلند رخ داده است»، ابراز کرد و گفت که تایلند برای پیوند دوستی با عربستان سعودی اهمیت زیادی قائل است و تایلند تلاش خود را برای یافتن شواهد جدید از الماس آبی انجام می‌دهد.

اگرچه هیچ نشانه‌ای از الماس آبی به وجود ندارد، حل و فصل این ماجرا پدیده‌ای است که به‌ندرت در سیاست بین‌الملل دیده می‌شود.

اینکه آیا دولت یا نیروی پلیس تایلند در تحقیقات سی سال پیش مداخله کرده‌اند، هنوز حل نشده باقی مانده است؛ اما نیاز کنونی عربستان به نیروی کار، از دست دادن یکی از کمیاب‌ترین جواهرات در جهان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در حرکتی رو به جلو، اقتصاد عربستان سعودی و تایلند باید از احیای روابط دیپلماتیک، ایجاد شغل برای هزاران تایلندی و پر کردن شکاف‌های موجود در بازار کار عربستان سود ببرند.

عربستان سعودی و تایلند اکنون برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری با بررسی راهکار سرمایه‌گذاری‌های مشترک و فرصت‌های دیگر تلاش خواهند کرد. زمینه‌های همکاری دوجانبه شامل انرژی‌های تجدیدپذیر، محیط زیست، تحولات دیجیتال و امنیت سایبری است.

بیشتر از جهان