آب شدن یخ‌ها میان ریاض و بانکوک، دیدار نخست‌وزیر تایلند با ولیعهد عربستان سعودی

تایلند مدت‌هاست می‌کوشد که برای بهبود وضعیت اقتصادی و گردشگردی، روابط خود را با عربستان سعودی بهبود بخشد

پرایوت چان او‌چا، نخست‌وزیر تایلند، روز سه‌شنبه برای دیدار رسمی دو روزه از عربستان سعودی وارد ریاض شد. این نخستین دیدار یکی از رهبران تایلند از عربستان سعودی پس از ۳۰ سال است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، سفر چان او‌چا به دعوت رسمی شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، انجام شده ‌است.

شاهزاده بن سلمان و چان اوچا روز سه‌شنبه در کاخ الیمامه ریاض دیدار کردند و درباره مسائل مختلف موردعلاقه دو طرف صحبت کردند.

دیدار چان او‌چا پس از دهه‌ها نزاع سیاسی صورت می‌گیرد که در سال ۱۹۸۹ در پی دزدی جواهرات از خانه یکی از امیران سعودی درگرفت.

ماجرای «الماس آبی» در سال ۱۹۸۹ آغاز شد. در آن سال، کریانکرای تچامونگ، کارگر تایلندی، ۹۱ کیلو جواهرات و سنگ‌های قیمتی از قصر امیر فیصل بن فهد، پسر پادشاه وقت عربستان سعودی، دزدید. ارزش این جواهرات بیش از ۲۰ میلیون دلار برآورد شد. درنتیجه، نزاعی درگرفت که تا امروز هنوز حل نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس تایلند بعدها برخی از آن جواهرات را پیدا کرد و به امیر سعودی بازگرداند، اما مقام‌های سعودی گفتند بیشتر آن‌ها قلابی بوده است. مهم‌تر از همه آن‌که قیمتی‌ترین قطعه آن مجموعه که یک الماس آبی نادر ۵۰ قیراطی بود، هرگز پیدا نشد.

دولت تایلند روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: «این نخستین بازدید روسای دولت‌های دو کشور پس از ۳۰ سال است.» و آقای پرایوت باهدف «تقویت و ارتقای روابط دو کشور» با ولیعهد عربستان سعودی دیدار می‌کند.

دولت عربستان سعودی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این بازدید در پی گفت‌وگوهایی درباره مسائل مشترک نگران‌کننده صورت می‌گیرد و ‌منجر به انطباق دیدگاه‌های دو طرف می‌شود.»

عربستان سعودی و تایلند روابط سیاسی خود را قطع نکردند، اما این روابط به سطح کاردار تقلیل داده شد و دو کشور سفیری اعزام نکرده‌اند. اگرچه دو کشور اولین بار در سال ۱۹۶۶ مبادله سفیر کرده بودند و برقراری روابط بین ریاض و بانکوک حتی به پیش از آن، به سال ۱۹۵۷ باز می‌گردد. بارزترین نمونه آن، صدور صدها هزار ویزای کار برای شهروندان تایلندی است که در عربستان سعودی کار می‌کردند. در پی «ماجرای الماس آبی» میزان حضور کارگران و دانشجویان تایلندی در عربستان سعودی بسیار کاهش یافت. ریاض سفر بین دو کشور را همچنان محدود نگه داشت، گرچه در برخی موارد، سفر مسلمانان تایلندی برای مراسم حج تسهیل شده است. وزیر امور خارجه تایلند نیز در سال ۲۰۰۴ به ریاض سفر کرد و با ولیعهد وقت، امیر عبدالله بن عبدالعزیز، دیدار کرد. در سال ۲۰۰۵، عربستان سعودی به جوامع سونامی‌زده تایلند کمک مالی کرد. همچنین، وزیر خارجه تایلند در مقام نماینده پادشاه آن کشور در مراسم خاکسپاری ملک فهد در اوت ۲۰۰۵ شرکت کرد.

اما ریاض پلیس تایلند را متهم کرده است که تحقیق درستی در مورد آن سرقت وسیع نکرده و جواهرات قیمتی به ماموران ارشد دولت تایلند رسیده است. در سال ۱۹۹۰، شخصیتی اقتصادی از عربستان سعودی به تایلند رفت تا در این مورد تحقیق کند، اما ناپدید شد. چند روز پیش از ناپدید شدن او،‌ سه دیپلمات سعودی در بانکوک به ضرب گلوله کشته شدند. پنج مرد، ازجمله یکی از ماموران ارشد پلیس تایلند، به اتهام دست داشتن در قتل آن شخصیت اقتصادی سعودی در حال محاکمه بودند، اما در سال ۲۰۱۴ دادگاه به علت نبود شواهد کافی آن‌ها را آزاد کرد.

کریانکرای به خاطر دزدی جواهرات پنج سال در زندان بود. او که بیشتر جواهرات را پیش از دستگیری فروخته بود، در سال ۲۰۱۶ راهبه شد و گفت برای جلوگیری از کارمای بد، به مذهب روی آورده است.

تایلند مدت‌ها است که می‌کوشد روابط خود را با عربستان سعودی بهبود بخشد، چون این رابطه را هم برای صنعت گردشگری خود و هم برای وسعت بخشیدن به فرصت‌های کاری برای شهروندان تایلندی ضروری می‌داند.

بیشتر از جهان