اوپک‌پلاس تولید نفت را ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد

اوپک‌پلاس از شش ماه پیش تاکنون در حال افزایش تدریجی تولید بوده است

بهای نفت به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۴ تا کنون رسیده است-RYAD KRAMDI / AFP

روز چهارشنبه ۲ فوریه (۱۳ بهمن)، اوپک‌پلاس، کارتل‌ کشورهای تولید کننده نفت به رهبری روسیه و عربستان سعودی، تصمیم گرفت با وجود بهای بالای نفت، همچون ماه گذشته تولید ماهیانه خود را در ماه مارس ۴۰۰ هزار بشکه‌ در روز افزایش دهد.

پس از کاهش تقاضای نفت در پی همه‌گیری کرونا و کاهش تولید جهانی نفت، اوپک‌پلاس از شش ماه پیش تاکنون در حال افزایش تدریجی تولید خود بوده است.

با این حال، بسیاری از کشورهای اوپک‌پلاس قادر نیستند مطابق برنامه‌ریزی، تولید خود را افزایش دهند.

تحلیلگران انرژی می‌گویند در حالی که کشورهایی مانند آنگولا و نیجریه قادر به تولید بیشتر نیستند، کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی تمایلی به عرضه اضافی نفت ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به همراه شرکای خارجی آن که اوپک پلاس را تشکیل می‌دهند، تولید ۴۰ درصد نفت جهان را در اختیار دارند.

گمان می‌رود تولید پایین‌تر از جمله دلایل افزایش بهای نفت باشد که به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۴ رسیده است. از سوی دیگر، تقاضای بالا برای سوخت، و بحران اوکراین و روسیه نیز به این افزایش قیمت دامن زده است.

بهای‌ بالای انرژی بر مصرف‌کنندگان تاثیر گذارده است. روز چهارشنبه اعلام شد که نرخ تورم ماه ژانویه در منطقه اتحادیه اروپا به رکورد ۵.۱ درصد رسید. در آلمان نیز قیمت بنزین و گازوئیل افزایش بی‌سابقه‌ای یافته است.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران با اشاره بر تلاش جمعی تولیدکنندگان نفت برای «حفظ و پایداری ثبات کنونی بازار نفت»، گفت که لغو تحریم‌های ایران می‌تواند به حل بحران انرژی در اروپا کمک کند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (شانا)، جواد اوجی مدعی شد: «بی‌شک، بازار جهانی نیازمند افزایش عرضه نفت از سوی ایران است و ما آمادگی داریم در سریع‌ترین زمان ممکن، مقدار عرضه نفت به بازارهای جهانی را افزایش دهیم.»

بیشتر از اقتصاد