توافق اوپک پلاس بر سر افزایش تدریجی تولید نفت

زنگنه: اوپک پلاس نمی‌تواند بازگشت نفت ایران به بازار را نادیده بگیرد

بر اساس این توافق، اوپک پلاس به مدتی نامحدود، مجموع تولید روزانه اعضای خود را هر ماه چهارصدهزار بشکه افزایش خواهد داد-REUTERS/Ramzi Boudina

تولیدکنندگان عمده نفت خام روز یکشنبه بر سر افزایش تولید نفت به توافق رسیدند.

به گزارش رویترز، اختلاف میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی که مانع از رسیدن به توافق بود، در نشست روز یکشنبه اوپک پلاس حل و فصل شد.

بر اساس این توافق، اوپک پلاس به مدتی نامحدود، مجموع تولید روزانه اعضای خود را هر ماه چهارصدهزار بشکه افزایش خواهد داد. این افزایش از ماه اوت (دوازده روز دیگر) آغاز می‌شود.

این توافق بیشتر مقدار افزایشی را که امارات خواستارِ آن بود، به آن کشور می‌دهد؛ البته تا بهار سال آینده.

سهمیه دیگر کشورها، از جمله کویت، عراق، عربستان سعودی، و روسیه نیز افزایش خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشورهای صادرکننده نفت برای جلوگیری از سقوط بیشتر بهای نفت در بازارهای جهانی به دلیل رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا، میزان تولید خود را به‌شدت کاهش داده بودند.

همزمان، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، روز یکشنبه پس از نوزدهمین نشست اوپک پلاس، در جمع خبرنگاران با اشاره به آن که ۲۰ روز پیش به دلیل مخالفت امارات جلسه هجدهم به تعویق افتاده بود، گفت: «اکنون با تغییر مبنای تولید، به توافق رسیدیم و بر اساس این توافق، ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه تولید نفت افزایش پیدا می‌کند.»

به گزارش ایرنا، او گفت که در مجموع، ظرف ۱۵ ماه آینده، ۵.۸ میلیون بشکه به تولید نفت اضافه می‌شود و اول سپتامبر جلسه بعدی برگزار خواهد شد.

زنگنه افزود: «بازگشت ایران پدیده مهمی است و اوپک پلاس نمی‌تواند این موضوع را نادیده بگیرد. میزان افزایش تولید صادرات نفت ایران [در صورت] رفع تحریم‌ها، بسیار زیاد است.

بیشتر از اقتصاد