امرالله صالح: وضعیت افغانستان بدتر از دوره حفیظ‌‌ الله امین است

«هدایت آی‌اس‌آی به طالبان این بود که هیچ‌گاه ژنرال آمریکایی را هدف قرار ندهد»

امرالله صالح، معاون رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، پس از سقوط کابل به مبارزه با طالبان ادامه می‌دهد- SAJJAD HUSSAIN / AFP

امرالله صالح، معاون اول محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری فراری افغانستان، وضعیت کنونی آن کشور را تحت حاکمیت طالبان، «بدتر از دوره حفیظ‌ الله امین»، رئیس‌جمهوری اسبق افغانستان خواند و تاکید کرد که این وضعیت روزی پایان خواهد یافت.

آقای صالح در صفحه رسمی فیس‌بوک خود در پیوند با وضعیت جاری افغانستان تحت حاکمیت طالبان، نوشت:«وضعیت بدتر از دوره امین است. تفاوت در قبا و ریش است و بس.»

او در آن یادداشت بار دیگر طالبان را دست‌نشانده پاکستان و دشمن مردم افغانستان خواند، و افزود که این گروه توان شنیدن انتقاد از خود را ندارند: «طالبان دست‌نشانده پاکستان است. پاکستان پس از ۴۰ سال دسیسه توانست این گروه مزدور خود را به ارگ برساند. از آنجا که در ۲۰ سال اخیر هیچ سردسته طالب در افغانستان حضور نداشت، اکنون با مطرح‌سازی مزدوری طالب برای پاکستان، برملاسازی فتنه و فریب در جهاد تقلبی آنان، و فاش‌سازی شدت تعصب و بیگانگی این گروه با مردم افغانستان، مواردی است که این گروه تاب پاسخ دادن به آن را ندارند و مطمئن باشید که این وضع دوام نخواهد آورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صالح، در ادامه «جهاد» طالبان را تقلبی و به دستور پاکستان خواند، و افزود:«ژنرال رازق اچکزی، در حالی‌که شانه‌به‌شانه فرمانده عمومی ناتو در محوطه دفتر ولایت در قندهار بود، هدف عمال طالبان تروریست قرار گرفت، اما به ژنرال میلر آسیبی نرسید، چون آی‌اس‌آی طالبان را هدایت کرده بود که هیچ‌گاه ژنرال آمریکایی را هدف قرار ندهند که جهادشان خراب می‌شود.»

آقای صالح از گذشته تا اکنون همیشه تاکید کرده است که گروه طالبان دست‌نشانده پاکستان است و جنگ خود را برای منافع پاکستان و ویرانی افغانستان، زیر نام «جهاد»، آغاز کرده است. او پس از سقوط نظام جمهوریت و به قدرت رسیدن طالبان، پی‌‌درپی از مردم افغانستان می‌خواهد که در برابر طالبان دست به قیام ملی بزنند و مبارزات خود را علیه این گروه آغاز کنند تا دوباره به آزادی و استقلال برسند و از زیر سلطه پاکستان رهایی یابند.

امرالله صالح که منتقد سرسخت پاکستان و از مخالفان مطرح طالبان است، پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان در ۲۲ مرداد ۱۴۰۰، به پنجشیر رفت و پس از حدود دو هفته مقاومت در برابر طالبان، از آنجا به یکی از کشورهای منطقه رفت. محل اقامت او پس از خروج از پنجشیر تا کنون علنی نشده است.