هند نسخه دیجیتالی روپیه را عرضه می‌کند

پیش از هند، چین هم‌زمان با المپیک زمستانی، عرضه یوان دیجیتال را آغاز کرده بود

افرادی که هدایای گران‌قیمتی از دارایی‌های دیجیتالی دریافت می‌کنند هم مشمول پرداخت مالیات‌اند - SAJJAD HUSSAIN / AFP

وزیر دارایی هند اعلام کرد که این کشور به‌زودی نسخه دیجیتالی روپیه را عرضه خواهد کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، نیرمالا سیتارامن در سخنرانی سالانه خود ضمن اعلام خبر عرضه نسخه دیجیتالی روپیه، از مالیات ۳۰ درصدی درآمد حاصل از دارایی‌های دیجیتال خبر داد.

سیتارامان با بیان اینکه معرفی ارز دیجیتال به اقتصاد هند رونق زیادی می‌بخشد، اظهار امیدواری کرد که عرضه این ارز دیجیتال به سیستم مدیریت کارآمدتر و ارزان‌تر منجر ‌شود.

او همچنین گفت که فراوانی تراکنش‌های رمزارزی یک رژیم مالیاتی خاص را ضروری کرده و در نظر است که سود حاصل از این معاملات مشمول مالیات شوند.

به گفته این مقام مالی هند، حتی افرادی که هدایای گران‌قیمتی از دارایی‌های دیجیتالی دریافت می‌کنند هم مشمول پرداخت مالیات‌اند.

این تصمیم در شرایطی گرفته می‌شود که هند به عنوان سومین اقتصاد بزرگ آسیا پس از همه‌گیری کووید-۱۹ با از دست دادن مشاغل کوچک و افزایش تورم ضربه اقتصادی سختی خورده است و به نظر می‌رسد عرضه ارز دیجیتالی از طریق بانک مرکزی به دلیل سیاست‌های پول‌زدایی این کشور صورت می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح هند برای معرفی روپیه دیجیتال با استقبال معامله‌گران ارزهای دیجیتال مواجه شده است. سامیت گوپتا، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر اجرایی یک صرافی رمزارزی مستقر در هند، گفت که این ابتکار به دارایی‌های دیجیتال مجازی مشروعیت می‌بخشد. او همچنین گفت که فکر می‌کند مالیات بر دارایی‌های دیجیتال برای بازار اقدام مناسبی است، اما معتقد است که نرخ آن بسیار بالا است.

این فعال عرصه تجارت دیجیتال تاکید کرد: «مالیات ۳۰ درصدی معادل نرخی عواید ناشی از فعالیت‌هایی مانند بخت‌آزمایی و قمار است. چنین مبلغ بالایی ممکن است به جای گسترش تجارت، مانع از استفاده بیشتر مردم از ارز دیجیتال شود.»

هم‌زمان با المپیک زمستانی، چین نیز در ژانویه ۲۰۲۲ «یوان دیجیتال» را به بازار وارد کرد. در این کشور، تجارت و استخراج سایر ارزهای دیجیتال ممنوع است.

در بریتانیا نیز بانک انگلستان و وزارت خزانه‌داری در حال بررسی ارز دیجیتال‌اند.

ارز دیجیتالی بانک مرکزی یا «سی‌بی‌دی‌سی» (CBDC) در حقیقت پول رایج قانونی هر کشور به شکل دیجیتال و آنلاین است. چنین ارزهایی با ارزهای رمزنگاری شده موجود متفاوت‌اند. مهم‌ترین تفاوت آن‌ها این است که کاملا تحت نظارت یک مرجع مرکزی، به طور معمول بانک‌های مرکزی، قرار دارند. تفاوت مهم دیگر این است که ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی به جای دارایی قابل‌معامله با نوسان‌های شدید قیمتی، بیشتر مانند همان ارز رایج نقد در هر کشور عمل می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که با استقبال گسترده عموم مردم مواجه شوند.

بیشتر از اقتصاد