الماس سیاه و کمیاب «فضایی» را فقط با رمزارز می‌شود خرید

این الماس تیره که نام آن را «معما» نهاده‌اند،‌ گویا از برخورد شهاب‌سنگ یا سیارک الماس‌داری به سیاره زمین به‌ جا مانده است

قدمت الماس‌ سیاه، که الماس کربنادو (کدر) هم نامیده می‌شود، به ۳.۸ میلیارد سال می‌رسد‌ـ smithsonianmag

الماسی فضایی کمیابی به وزن ۵۵۵.۵۵ قیراط به ارزش میلیون‌ها پوند در حراج به فروش می‌رسد.

این سنگ تیره‌ که نام آن را «معما» (Enigma) نهاده‌اند،‌ گویا از برخورد شهاب‌سنگ یا سیارک الماس‌داری به سیاره زمین به‌ جا مانده است و از هر دو الماس ۵۳۰ قیراطی «ستاره بزرگ آفریقا» و ۵۴۵.۷ قیراطی «سالگرد طلایی» سنگین‌تر است.

الماس «معما» افزون بر قیراط ویژه‌اش،‌ دقیقا ۵۵ وجه یا رخ هم دارد.

قدمت الماس‌ سیاه، که الماس کربنادو (کدر) هم نامیده می‌شود، به ۳.۸ میلیارد سال می‌رسد و در کانسارهای رسوبی آبرفتی نزدیک یا روی سطح زمین یافت می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الماس‌ از دیرباز به‌دلیل شفاف بودن،‌ قیمت‌ هنگفتی داشته‌ است، اما کمیابی الماس سیاه آن را جذاب‌تر کرده است‌ــ به‌طوری‌ که برخی طراحان آن را پردازش می‌کنند تا به آن ته‌رنگی تیره بدهند.

حراجی ساتبیز، فروشنده این الماس، می‌گوید تنها پرداخت رمز‌ارزی را می‌پذیرد. چارلز استوارت، مدیرعامل این بنگاه حراجی می‌گوید رمز غیرقابل‌معاوضه (ان‌اف‌تی) و رمز‌ارز برای بازار هنر «فرصت‌ها و پیامدهای درازمدتی» دارد.

او در ادامه افزود: «به نظر من آنچه در واقع جالب‌تر، فراگیرتر، قوی‌تر و این‌جا ماندگارتر است، موضوع مالکیت و اصالت‌سنجی زنجیره بلوکی است.»

«این هم برای هنر دیجیتالی و هم برای هنر فیزیکی می‌تواند پیامدهایی داشته باشد و معتقدم فرازونشیب‌های مالی بازارهای اصلی و ثانوی هرچه باشد، بی‌شک روند بالندگی و گسترش این حوزه در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.»

البته بسیاری دیگر در دنیای هنر به بازار رمز‌ارز تن نداده‌اند. آلن سروه، بانکدار و سرمایه‌گذار بلژیکی، با آنکه آثار دیجیتالی هنرمندان را خریداری کرده است، به‌دلیل «انبوه مشکلات حل‌نشده مالکیت معنوی و چالش‌های امنیتی»،‌ منتقد ان‌اف‌تی است.

ضرب ان‌اف‌تی و استخراج مبلغ هنگفت رمز‌ارز لازم برای خرید این الماس هم اثر منفی زیادی بر محیط‌زیست می‌گذارد.

طبق تحلیل‌ ماهانه دانشگاه کمبریج، مصرف برق سالانه استخراج بیت‌کوین بیش از ۱۲۱ تراوات‌ساعت (Twh) است؛ یعنی اگر یک کشور بود، از لحاظ مصرف برق جزو ۳۰ کشور پرمصرف جهان قرار می‌گرفت.

© The Independent

بیشتر از جهان