مهمانی جنجالی: گزارش تحقیق تحویل بوریس جانسون شد

خشم عمومی و سیاسی از معیارهای دوگانه نخست‌وزیر بریتانیا موقعیت او را به خطر انداخته است

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا - BEN STANSALL / AFP / POOL

دوشنبه، ۳۱  ژانویه، دفتر هیئت دولت بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که گزارش داخلی درباره مهمانی‌های اقامتگاه نخست‌وزیر در خیابان داونینگ دریافت شده است. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، متهم است که در آن مهمانی‌ها مقررات کرونایی را نقض کرده است. 

به گزارش فرانس ۲۴، اتهام نقض مقررات قرنطینه در جریان مهمانی‌ها، نخست‌وزیر بریتانیا را با تهدیدی جدی مواجه کرده است و بسیاری از نمایندگان پارلمان آن کشور خواهان استعفای او شده‌اند. سو گری، کارمند ارشد دولتی، قرار بود از تحقیقات این پرونده گزارشی ارائه کند. 

سخنگوی دفتر هیئت دولت گفت: «ما تایید می‌کنیم که سو گری گزارش‌ تحقیق خود را به نخست وزیر‌ ارائه داده است.» 

او افزود: «یافته‌های این تحقیق در تارنمای دولت منتشر می‌شود و از بعدازظهر امروز در دسترس نمایندگان پارلمان است و زمانی که مردم فرصت یافتند یافته‌های این گزارش را بخوانند و مطلع شوند، نخست‌وزیر بیانیه‌ای در اختیار پارلمان خواهد گذارد.»

خشم عمومی و سیاسی از معیارهای دوگانه نخست‌وزیر بریتانیا موقعیت او را به خطر انداخته است و به گمانه‌زنی‌ها درباره برکناری یا استعفای او دامن زده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مخالفان سیاسی نخست‌وزیر، او را متهم می‌کنند که با اصرار بر آن که رویدادهای مورد بحث در چهارچوب مقررات جاری وقت رخ داده بوده‌اند، و نیز  در پیوند با کارهای نخست‌وزیری، کوشیده است پارلمان را گمراه کند.

وزیرانی که از قوانین تخطی می‌کنند، معمولا به استعفا وادار می‌شوند. اما بوریس جانسون صبح دوشنبه به خبرنگاران گفت: «آن چه در گذشته گفتم، حقیقت است ... صبر کنید و نتیجه تحقیق را ببینید.» 

رسانه‌های بریتانیایی در هفته‌های اخیر از برگزاری چندین مهمانی در سرای «عمارت شماره ۱۰ داونینگ» (دفتر نخست‌وزیری) در اوج قرنطینه گزارش دادند، و خشم همگانی برانگیخته شد. این تصور اکنون پررنگ‌تر شده است که نخبگان سیاسی به قوانین سختگیرانه قرنطینه که خود برای دیگران در کشور وضع کردند، وفادار نبوده‌اند. 

بوریس جانسون از اشتباهات رخ‌داده پوزش خواسته است و می‌گوید تنها در یکی از مهمانی‌ها شرکت کرده بوده است؛ با این تصور که آن مهمانی در ارتباط با کار است. با این حال، می‌گوید که استعفا نخواهد داد.

بیشتر از جهان