«بوریس جانسون از شباهتش به امپراتورهای روم لذت می‌برد»

دستیار ارشد سابق نخست‌وزیر بریتانیا، کارزار خود برای اخراج جانسون از دولت را «وظیفه‌ای ناخوشایند اما ضروری» خواند

جانسون به دومینیک کامینگز گفته بود: «پادشاه لعنتی این مملکت منم و هرکاری بخواهم می‌کنم» - Tolga Akmen / AFP

دومینیک کامینگز ضمن توصیف «وظیفه‌اش» در خلاص شدن از شر بوریس جانسون می‌‌گوید که او از تصور یادبودهایی که «مانند امپراتورهای روم» برایش خواهند ساخت، کیف می‌کند.

این دستیار ارشد سابق نخست‌وزیر در تازه‌ترین حمله‌ خود به او گفت تنها چیزی که نخست‌وزیر را به وجد می‌آورد، «طنین ناقوس بیگ‌بن» و «زیرورو کردن نقشه‌ها» در جست‌وجوی جای مناسب برای ساختن نمادهای یادبودش بود.

کامینگز کارزار خود با هدف اخراج جانسون از دولت را «وظیفه‌ای ناخوشایند اما ضروری» خواند که شبیه «تعمیر لوله فاضلاب» است. او جانسون را «ابله تمام‌عیار» نامید.

نزاع تلخ این دو نفر اولین بار با افشاگری این دستیار اخراجی درباره ضیافت دولت در باغ و زیرپاگذاشتن قرنطینه در ماه مه ۲۰۲۰، آغاز شد که نخست‌وزیر را به بزرگ‌ترین دردسری که تاکنون داشته است، انداخت.

کامینگز در مصاحبه با مجله نیویورک گفت که تمام هم‌وغم رئیس سابق او مقالات روز بعد بود و افزود: «در ژانویه ۲۰۲۰، با بوریس در مقر نخست‌‌وزیری نشسته بودیم و این ابله تمام‌عیار یک‌ریز در این مورد چرند می‌بافت که «آیا بیگ‌بن در روز ۳۱ ژانویه برای برگزیت (جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا) به صدا در خواهد آمد؟»

یک بار هم جانسون به او گفته بود: «پادشاه لعنتی این مملکت منم و هرکاری بخواهم می‌کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کامینگز گفت: «این درست نیست. او شاه نیست و نمی‌تواند هر کاری دلش بخواهد بکند.» او افزود: «آدم وقتی می‌فهمد عملکرد کسی به آن صورت است، وظیفه‌ دارد از شرش خلاص شود؛ نه آنکه از او حمایت کند.»

او در مصاحبه با این مجله گفت که نخست‌وزیر غرق این فکر است که «امپراتور روم با قدرتی که داشت چه می‌کرد؟»

کامینگز گفت: «بنابراین تنها علاقه‌اش -که باعث می‌شد واقعا به هیجان بیاید-  چیزی مثل زیرورو کردن نقشه‌ها بود تا ببیند کجا می‌تواند دستور ساخت چیزی را بدهد.»

در خیالاتش در پی بنای «یادبودهایی برای خود به سبک آگوستین» بود؛ «پولش را خودم جور می‌کنم. مثل رودخانه‌ای می‌شوم برای مردم. پول را خودم می‌دهم تا در بیرمنگام ایستگاه قطار بسازند یا هر چیزدیگری.»

«آنجا تندیس‌هایی برای من خواهند داشت و بعد از مرگ، مثل امپراتورهای روم، در خاطره مردم زنده می‌مانم.»

این هشدارها در حالی منتشر می‌شود که حتی نمایندگان ارشد حزب محافظه‌کار در مجلس از «لاپوشانی» رسوایی برگزاری ضیافت در دوران کرونا (پارتی‌گیت) نگران‌اند و این باور که قسمت‌های مهم تحقیقات «سو گری» (Sue Gray)هرگز منتشر نخواهد شد، روزبه‌روز قوت می‌گیرد.

پیش‌نویسی از گزارش این کارمند خدمات کشوری که به‌شدت ویرایش شده، احتمالا روز دوشنبه منتشر خواهد شد اما مهمانی‌های که پلیس در حال تحقیق درباره آن‌ها است، به درخواست خود پلیس  از آن حذف شده است.

به قول یکی از منابع داخلی دولت تا زمانی که تحقیقات پلیس کلان‌شهر به پایان برسد، گزارش گری «قدیمی» شده است و آقای جانسون می‌تواند بر اساس اختیاراتش تحقیقات بیشتر را لغو کند.

نمایندگان حزب محافظه‌کار در مجلس هم‌زمان با آنکه «منتظر سو گری» و در حال سبک‌‌سنگین کردن ارائه درخواست رای عدم‌اعتماد به دولت‌اند، احتمال دارد همچنان دست نگه‌ دارند.

© The Independent