چطور مانگای‌ ژاپنی-کره‌‌ای دل همه را برد؟

در سال ۲۰۲۱ شرکت‌های کره‌ای کنترل بیش از هفتاد درصد بازار دیجیتال مانگای ژاپن را در دست داشتند

از سال‌های آغازین قرن بیست‌و‌یکم، بسیاری از درگاه‌های اینترنتی کره‌ جنوبی به کاربران خود نسخه‌های دیجیتال کتاب‌های کمیک، یا کتاب‌هایی که صرفا برای وب طراحی شده‌ بود، هدیه می‌دادند-JUNG YEON-JE / AFP

به احتمال زیاد، هرگز نام سومین کارافزار پردرآمد جهان را نشنیده‌اید. بر اساس گزارش شرکت بازارپژوهی «سنسور»، در سال ۲۰۲۱، پس از تیک‌تاک و یوتیوب، سرویس اشتراک مانگاهای دیجیتال «پیک‌کوما» ( Piccoma ) بیش از هر کارافزار دیگری که «بازی» نیست، درآمدزا بوده است. در این بررسی، درگاه‌های پرداختی اینترنتی همچون خرید از آمازون یا شرکت‌های تحویل‌دهی خوراک در فهرست گنجانده نشده‌اند.

«مانگا» نامی است برای اشاره به کتاب‌های کمیک یا داستان‌های مصور (Comic Books) ژاپنی.

میزان تراکنش‌های انباشت شده کارافزار پیک‌‌کوما در ماه اکتبر،  کمتر از شش سال پس از بنیان‌نهادن آن در سال ۲۰۱۶ ، از یک میلیارد دلار گذشت. خارج از حوزه «بازی»، این مرز را تنها ۱۵ کارافزار دیگر رد کرده‌اند. 

موفقیت این کارافزار زمانی چشمگیرتر می‌شود که بدانیم این سرویس فقط در ژاپن در دسترس است. با این حال، این کارافزار پرطرفدار، کره‌ای است. «کاکائو پیک‌کوما»، سازنده این کارافزار، شاخه‌ای از یک شرکت بزرگتر کره جنوبی است که پرکاربردترین کارافزار پیام‌رسانی آن کشور را در اختیار دارد. 

بزرگترین بازار مانگا در جهان، بازار آن در ژاپن است، و شرکت‌های کره جنوبی گذار دیجیتال این صنعت را رهبری می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته «سازمان محتوای خلاق کره»، در سال ۲۰۲۱ شرکت‌های کره‌ای کنترل بیش از هفتاد درصد بازار دیجیتال مانگای ژاپن را در دست داشتند.

اگرچه همچنان نشر کاغذی مانگا محبوب مانده است، فروش دیجیتال آن در سال گذشته بیش از نیمی از بازار را در دست داشت و برآورد می‌شود که سهم آن تا سال ۲۰۲۵ هشتاد درصد گسترده‌تر شود. 

انقلاب دیجیتال این صنعت در کره جنوبی، به فروپاشی صنعت «کتاب مصور» آن کشور در سال‌های پایانی دهه ۱۹۹۰ بازمی‌گردد. 

در پی بحران مالی کشورهای جنوب شرقی آسیا در سال ۱۹۹۷ و بیکاری گسترده در آن‌ها، کتاب‌های مصور خوانندگان خود را از دست دادند و بسیاری از ناشران آن حوزه ورشکست شدند. اما پدیداری اینترنت و وب، فرصتی طلایی برای برخی آفرید. مهم‌ترین گام زمانی رخ داد که برخی از تارنماهای بزرگ به دنبال راه‌هایی بودند که کاربران را به سوی خود بکشانند. 

از سال‌های آغازین قرن بیست‌و‌یکم، بسیاری از درگاه‌های اینترنتی کره‌ جنوبی به کاربران خود نسخه‌های دیجیتال کتاب‌های کمیک، یا کتاب‌هایی که صرفا برای وب طراحی شده‌ بود، هدیه می‌دادند. شکفتن صنعت داستانگویی تصویری دیجیتال در کره جنوبی، راه را برای فرارَوی این صنعت از مرزهای ملی فراهم کرد. 

ارزش بازار «کمیک» جهانی در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار برآورد شد که تقریبا یک چهارم ارزش صنعت فیلم یا موسیقی در دوران پیش از همه‌گیری است.

بیشتر از فرهنگ و هنر