نخستین شماره نشریه «مانگا عربی» منتشر شد

این مجله داستان‌های هیجان انگیز و متنوع الهام گرفته از فرهنگ عرب برای کودکان ١٠ تا ۱۵ ساله روایت می‌کند

راه‌اندازی مجله مانگای کودکان اولین مرحله از پروژه مانگا عربی است - عکس از SRMG

گروه گروه پژوهش و رسانه سعودی (SRMG) امروز اولین مجله مختص کودکان با الهام از فرهنگ عرب را راه اندازی کرد که مخصوص کودکان ۱۰ تا ۱۵ ساله است.

این مجله با عنوان «مانگای عربی» Manga Arabia Kids، داستان‌های هیجان انگیزی را ارائه می‌دهد که به سبک انیمیشن محبوب ژاپنی، در کنار گرافیک ساده عربی ارائه شده است. نسخه‌های چاپی و دیجیتال به‌صورت رایگان در دسترس هستند و نسخه‌های الکترونیکی آنها برای بارگیری در برنامه تلفن همراه Manga Arabia Kids قابل دسترسی است. نسخه افتتاحیه نیز با مشارکت وزارت آموزش و پرورش در مدارس ابتدایی و راهنمایی در عربستان سعودی توزیع می‌شود. 

جومانا الراشد، مدیرعامل گروه گروه پژوهش و رسانه سعودی (SRMG)، در این باره اظهار داشت: «راه‌اندازی مجله مانگای عربی اولین مرحله از پروژه مانگا عربی است. ما همچنان در جهت توانمندسازی صنایع محتوای خلاق عرب، گسترش فرهنگ خواندن و نوشتن داستان و خلاقیت نسل‌های جوان عرب را برای شکل‌گیری آینده‌ای بهتر، ادامه می‌دهیم».

او در ادامه افزود: «هنر مانگا در سطح جهانی شهرت دارد و ارزش آن در بازار ژاپن در سال گذشته به ۵.۷۷ میلیارد دلار رسید. امروز، ما آماده‌ایم تا با حمایت از استعدادهای محلی از طریق آموزش، مهارت افزایی، ارائه آخرین فناوری‌ها و همچنین ایجاد مشارکت با برجسته‌ترین نشریات محلی و بین‌المللی، در پروژه‌های امیدوار کننده مربوط به صنایع فرهنگی و خلاق (CI) سرمایه گذاری کنیم.»

عصام بخاری، سردبیر مانگا عربی، درباره این مجله گفت: «این مجله نقطه اوج تلاش‌های ما برای الهام بخشیدن به نسل جوان است تا با مطالعه به یک سفر اکتشافی بپردازند. مانگای عربی با روایاتی که آداب و رسوم رایج در عربستان سعودی و جهان عرب را در بر می‌گیرد، نه تنها دنیای مانگا را به خاورمیانه می‌رساند، بلکه بدون شک خاورمیانه را به صحنه جهانی می‌برد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمارها نشان می‌دهد که تقریباً ۸.۵ میلیون نفر از جمعیت عربستان زیر ۱۵ سال سن دارند و تقریباً ۶ میلیون نفر از آنها را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، عربستان از نظر زمان روزانه صرف شده برای مطالعه در رتبه یازدهم جهان قرار دارد. مانگا عربی قصد دارد با تشویق علاقه به مطالعه در بین مخاطبان عرب، این رتبه را به پنج رتبه برتر برساند. مانگای عربی عنوان دوم را با هدف خوانندگان ۱۶ سال به بالا راه‌اندازی می‌کند که به صورت رایگان و در قالب دیجیتال و نسخه‌های چاپی ماهانه در دسترس است.

گروه پژوهش و رسانه سعودی با حدود پنج دهه سابقه و بیش از ۳۰ خبرگزاری، از جمله الشرق‌الاوسط، شرق نیوز و عرب نیوز، در حوزه نشر و رسانه در خاورمیانه پیش‌گام است. به‌ موجب این مشارکت راهبردی با سه انتشارات شوگاکیوکان، شوییشا و کادوکاوا، آثار مانگای ژاپنی برای مخاطبان عرب اقتباس و بومی می‌شود.

این بنگاه رسانه‌ای، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین گروه انتشاراتی در خاورمیانه است که در سال ۱۹۷۵ تأسیس شده. این مجموعه هم‌اکنون انتشار چهار نشریه ایندیپندنت به زبان‌های ترکی، عربی، اردو و فارسی را نیز به عهده دارد.

بیشتر از فرهنگ و هنر