بوریس جانسون: درِ دیپلماسی باز است، اما فرصت دارد از دست می‌رود

گفت‌وگوی رهبران بریتانیا و اسرائیل درباره هماهنگی مستمر برای دستیابی به اهداف مشترک

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا - REUTERS/Toby Melville

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، به ایران هشدار داد زمان کمی برای نجات برجام باقی است.

به گزارش اورشلیم پست، نخست‌وزیر بریتانیا روز‌ سه‌شنبه، ۴ ژانویه با همتای اسرائیلی خود، نفتالی بنت، بر سر طیفی از موضوع‌ها و ازجمله مذاکرات وین و برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کرد.

رهبران دو کشور بریتانیا و اسرائیل از هماهنگی مستمر میان این دو کشور برای دستیابی به اهداف مشترک خود سخن گفتند.

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری بریتانیا گفت: «نخست‌وزیر بر این نکته تاکید کرد که بریتانیا خواهان آن است که مذاکرات وین به بازگشت کامل به برجام منجر شود، اما برای این منظور لازم است ایران با حسن نیت در مذاکرات شرکت کند. درهای دیپلماسی باز است، اما برای رسیدن به توافق، فرصت در حال از دست رفتن است.»

طرفین اروپایی مذاکرات وین به ایران هشدار می‌دهند که نمی‌توان گفت‌وگوها را بیش‌ازاندازه طولانی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران مذاکرات بازگشت به برجام را در ماه ژوئن و به مدت پنج‌ماه قطع کرد و در ماه نوامبر به میز مذاکره بازگشت. به گفته مقام‌های سیاسی در این گفت‌وگوها پیشرفت‌های اندکی حاصل‌شده، اما مسائل عمده همچنان حل‌نشده مانده است.

ایران هم‌زمان با مذاکرات به غنی‌سازی‌ اورانیوم ادامه می‌دهد. کشورهای غربی از این مسئله نگران‌اند که ایران می‌خواهد با نزدیک‌تر شدن به ساخت سلاح هسته‌ای اهرم نیرومندتری در مذاکرات داشته باشد.

مذاکرات در وین با نشست‌های دوجانبه و چندجانبه میان هیئت‌های مختلف ادامه دارد. علی باقری کنی، گفتگوکننده ارشد ایران، روز سه‌شنبه با میخائیل اولیانف، رئیس هیئت روسیه دیدار کرد، اما محتوای گفت‌وگوی آنان منتشرنشده است.