پیام بریتانیا به روسیه: متحدان ناتو را تنها نمی‌گذاریم

بریتانیا تدابیر نظامی بیشتری را برای دفاع از اوکراین بررسی می‌کند

بوریس جانسون می‌گوید فعالیت‌های متشنج‌کننده روسیه تحمل نخواهد شد- 

CARL RECINE / POOL / AFP

دولت بریتانیا اعلام کرد که در پاسخ به تجمع نیروهای روسیه در مرز با اوکراین، استقرار نیروهای ناتو برای تقویت مرزهای اروپا را بررسی می‌کند.

به گزارش رویترز، بریتانیا گفته است که هرگونه تهاجم روسیه به اوکراین با واکنش سریع روبه‌رو خواهد شد و این اقدام برای هر دو طرف تبعات زیادی به همراه دارد.

با توجه به بحران اوکراین، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا قرار است با ولادیمیر پوتین به صورت تلفنی صحبت کند. در عین حال دفتر او اعلام کرد که جانسون در حال بررسی بزرگ‌ترین پیشنهاد ممکن به اعضای پیمان دفاعی ناتو در کشورهای شمال اروپا است. بر اساس این طرح، تعداد سربازان دو برابر می‌شود و تسلیحات دفاعی به استونی فرستاده خواهد شد.

بوریس جانسون در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما پیامی روشن به کرملین می‌فرستیم؛ فعالیت‌های متشنج‌کننده آن‌ها را تحمل نخواهیم کرد و همیشه در کنار متحدان ناتو خود در برابر دشمنی روسیه می‌ایستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین تاکید کرد که به نیروهای مسلح دستور داده‌ است برای استقرار در سراسر اروپا در هفته آینده آماده شوند.

روز دوشنبه قرار است وزیران درباره گزینه‌های نظامی گفتگو کنند ضمن این که جزئیات پیشنهاد بوریس جانسون هفته آینده در بروکسل نهایی می‌شود.

دفتر بوریس جانسون اعلام کرد که با تشدید تلاش‌های دیپلماتیک، او اوایل ماه آینده سفر دومی را برای دیدار با همتایان ناتو انجام خواهد داد. وزیران خارجه و دفاع بریتانیا نیز در روزهای آینده برای گفتگو با همتایان روسی خود با هدف بهبود روابط و تنش‌زدایی به مسکو خواهند رفت.

روز چهارشنبه سوم آذر نیز وزیر امور خارجه بریتانیا به روسیه هشدار داده بود که حمله به اوکراین «خطای بزرگی» خواهد بود و لندن برای حمایت از کی‌یف، با متحدان خود در ناتو همکاری می‌کند. آمریکا نیز به روش‌های گوناگون حمایت خود را از اوکراین در برابر روسیه اعلام کرده‌ است که مسکو این اقدام‌ها را «تحریک‌آمیز» قلمداد می‌کند.

تحرک‌های نظامی اخیر روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین موجب بروز نگرانی درباره آماده‌سازی تهاجم نظامی به اوکراین شده است. روسیه در حال حاضر نزدیک به ١٠٠ هزار نیروی نظامی و تعداد قابل توجهی تجهیزات در مرز روسیه با اوکراین مستقر کرده است. در برابر این اقدام، ائتلاف نظامی ناتو شروع به تقویت دفاعی خود کرده است. اعضای ناتو در حال آماده شدن برای افزایش نیروهای خود در امتداد جناح شرقی خود در صورت آغاز حمله جدید روسیه به اوکراین هستند.

بیشتر از جهان