کره شمالی دوربردترین موشک سال‌های اخیر خود را آزمایش کرد

این پرتاب، هفتمین آزمایش موشکی پیاپی این کشور مجهز به سلاح هسته‌ای در ژانویه ۲۰۲۲ بود

این تعداد آزمایش تسلیحاتی پیونگ‌یانگ طی یک ماه، تاکنون بی‌سابقه بوده است- KCNA/ Reuters

کره شمالی روز یکشنبه، دهم بهمن‌ماه، در بزرگ‌ترین آزمایش موشکی خود از سال ۲۰۱۷ تاکنون، یک موشک بالیستیک احتمالا میان‌برد را آزمایش کرد. 

پرتاب این موشک که دوربردترین موشک آزمایش‌شده کره‌شمالی چند سال اخیر محسوب می‌شود، هفتمین آزمایش موشکی پیاپی این کشور مجهز به سلاح هسته‌ای در ژانویه ۲۰۲۲ است. به گفته کارشناسان، این تعداد آزمایش تسلیحاتی پیونگ‌یانگ طی یک ماه، تاکنون بی‌سابقه بوده است.  

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد موشکی که گمان می‌رود یک موشک بالیستیک باشد، حدود ساعت ۷:۵۲ صبح یکشنبه به‌وقت محلی (۲۲:۵۲ به‌وقت گرینویچ) از استان چاگانگ کره شمالی به‌سمت اقیانوس در سواحل شرقی آن کشور پرتاب شده است.

شورای امنیت ملی کره جنوبی درپی برگزاری جلسه اضطراری کم‌سابقه‌ای به ریاست مون جه‌-این، رئیس جمهوری آن کشور، اعلام کرد به‌نظر می‌رسد در این آزمایش، یک موشک بالیستیک میان‌برد پرتاب شده باشد که کره شمالی از سال ۲۰۱۷ به این‌سو مشابه آن را آزمایش نکرده است.

مون گفت که این پرتاب، کره شمالی را یک گام به لغو کامل تعلیق خودخواسته آزمایش موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما نزدیک می‌کند.

به گفته او، آزمایش‌های موشکی این ماه، یادآور تشدید تنش‌ها در سال ۲۰۱۷ بود، زمانی‌که کره شمالی آزمایش‌های هسته‌ای متعددی انجام داد و بزرگ‌ترین و دوربردترین موشک‌های خود را پرتاب کرد که برخی از آن‌ها از فراز ژاپن عبور کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در هفته‌های گذشته اعلام کرد که دیگر به تعلیق خودخواسته‌ای که شامل توقف آزمایش‌ تسلیحات هسته‌ای بود، متعهد نیست. این تعلیق در سال ۲۰۱۸ در میانه روند دیپلماتیک و برگزاری نشست‌های کیم با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا، اعلام شده بود.

ازسرگیری احتمالی «فعالیت‌های موقتا تعلیق‌شده» کره شمالی به گفته حاکمان آن کشور به این دلیل است که ایالات متحده و متحدانش هیچ نشانه‌ای از کنار گذاشتن «سیاست‌های خصمانه» خود نشان نداده‌اند.

فرماندهی اقیانوس هند-آرام ارتش ایالات متحده در واکنش به پرتاب‌ روز یکشنبه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایالات متحده این اقدام‌ها را محکوم می کند و [از کره شمالی] می‌خواهد که از اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده بیشتر خودداری کند.»  

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز این پرتاب را نشان‌دهنده تهدید ناشی از برنامه‌های غیرقانونی سلاح‌های کشتار جمعی و موشک‌های بالیستیک کره شمالی دانست و از پیونگ‌یانگ خواست تا در گفتگوی «پایدار و واقعی» شرکت کند.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی و هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه وزیران ژاپن، روز یکشنبه هر دو به‌طور جداگانه اعلام کردند که تخمین زده می‌شود موشک پرتاب‌شده تا دوهزار کیلومتر ارتفاع گرفته و به‌مدت ۳۰دقیقه تا فاصله ۸۰۰ کیلومتری پرواز کرده است. 

کارشناسان موشکی می‌گویند این داده‌ها می‌تواند نشان‌دهنده آزمایش یک موشک بالیستیک میان‌برد، مانند هواسونگ-۱۲ که آخرین آزمایش آن در سال ۲۰۱۷ انجام شد، یا نوع جدیدی از این سری موشک‌ها باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برد موشک‌های بالیستیک میان‌برد معمولا بین ۶۰۰ مایل (حدود ۹۶۶ کیلومتر) تا ۳۵۰۰ مایل (حدود ۵۶۳۳ کیلومتر) است و موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما می‌توانند مسیری بیش از ۳۵۰۰ مایل را طی کنند. 

کره شمالی در شش آزمایش موشکی قبلی خود در ماه جاری، کلاهک موشک‌های هدایت‌شونده تاکتیکی سطح‌به‌سطح، یک سامانه ارتقایافته موشک‌های کروز دوربرد، موشک‌های هدایت‌شونده تاکتیکی، دو موشک مافوق صوت با سرعت و قدرت مانور پس از پرتاب بالا و همچنین یک سامانه موشکی ریلی را نیز آزمایش کرده است. این پرتاب‌های موشکی اعلام محکومیت بین‌المللی و تحریم‌های آمریکا علیه برنامه تسلیحاتی کره شمالی را درپی داشته است. 

آزمایش موشکی روز یکشنبه، کمتر از یک هفته پیش از افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی در چین، شریک اصلی سیاسی و اقتصادی کره شمالی، انجام شده است. پیونگ‌یانگ اعلام کرده است که به‌دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ و حضور «نیروهای متخاصم» در این مسابقات شرکت نمی‌کند. 

بیشتر از جهان