کره شمالی آزمایش‌های موشکی اخیر خود را تایید کرد

این آزمایش‌ها هم‌زمان با بازدید رهبر کره شمالی از کارخانه سازنده یک «سامانه تسلیحاتی بزرگ» انجام شد

کیم از «پیشرفت جهشی در تولید سلاح‌های بزرگ» در راستای تصمیم‌های اخیر حزب حاکم تمجید کرد- STR/ AFP/KCNA VIA KNS

خبرگزاری دولتی کره شمالی، کی‌سی‌ان‌اِی، روز جمعه، هشتم بهمن‌ماه، ضمن تایید گزارش‌های اخیر درمورد آزمایش‌های موشکی آن کشور، اعلام کرد که در روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه این هفته، یک «موشک کروز دوربرد ارتقایافته» و یک «کلاهک موشک‌های هدایت‌شونده تاکتیکی» را آزمایش کرده است.

براساس این گزارش، آزمایش‌های موشکی این هفته که هردو موفقیت‌آمیز اعلام شده‌اند، هم‌زمان با بازدید کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، از کارخانه سازنده یک «سامانه تسلیحاتی بزرگ» بوده است.

پیش‌تر رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی با فاصله ۴۸ ساعت، از پرتاب دو موشک کروز از ساحل شرقی کره‌ شمالی در روز سه‌شنبه و همچنین آزمایش دو موشک بالیستیک کوتاه‌برد آن کشور در روز پنجشنبه خبر داده بود.

به گفته تحلیلگران، کره شمالی سال ۲۰۲۲ را با نمایش سلاح‌های جدید و عملیاتی خود آغاز کرده و با شش آزمایش موشکی پیاپی در ماه ژانویه که بی‌سابقه و بیشترین تعداد آزمایش‌های تسلیحاتی آن کشور طی یک ماه بوده، میزان تنش را بالا برده است. این پرتاب‌های موشکی اعلام محکومیت بین‌المللی و تحریم‌های آمریکا علیه برنامه تسلیحاتی کره شمالی را درپی داشته است.

بنابر اعلام خبرگزاری دولتی کره شمالی، این کشور روز سه‌شنبه یک سامانه ارتقایافته موشک‌های کروز دوربرد را آزمایش کرده و پنجشنبه نیز آزمایشی برای تایید قدرت یک کلاهک جنگی متعارف برای موشک‌های هدایت‌شونده تاکتیکی سطح‌به‌سطح انجام داده است.

کره شمالی در ماه جاری، علاوه‌بر این، موشک‌های هدایت‌شونده تاکتیکی، دو موشک مافوق صوت با سرعت و قدرت مانور پس از پرتاب بالا و همچنین یک سامانه موشکی ریلی را نیز آزمایش کرده است.  

به گزارش خبرگزاری رویترز، کیم جونگ‌اون در آزمایش‌های موشکی روزهای اخیر شرکت نکرده است، اما در جریان بازدید از کارخانه اسلحه‌سازی، از «پیشرفت جهشی در تولید سلاح‌های بزرگ» با هدف اجرای تصمیم‌های حزب حاکم کارگران کره شمالی که در نشست ماه گذشته تصویب شد، تمجید کرد. او گفت: «این کارخانه جایگاه و وظیفه بسیار مهمی در مدرن‌سازی نیروهای مسلح کشور و تحقق راهبرد توسعه دفاع ملی دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر کره شمالی در کارخانه خواستار «یک حرکت همه‌جانبه» برای تولید «سلاح‌های قدرتمند بسیار پیشرفته» شد و کارگران در مقابل، با صدای بلند، شعارهایی دادند درباره تعهد او برای «درهم شکستن... گردن‌کشی‌های امپریالیست‌های ایالات متحده و نیروهای دست‌نشانده آن‌ها» که به‌دنبال نقض حق مردم کره شمالی برای دفاع از خود هستند و آن را «سخت‌ترین مصیبت [دشمنان] تاکنون» خواندند. 

در تصاویری که خبرگزاری دولتی کره شمالی از این بازدید منتشر کرده است، کیم با ظاهری لاغرتر از سال‌های گذشته و با یک کت چرمی مشکی دیده می‌شود. چهره‌های برخی از مقامات نظامی در این عکس‌ها تار شده است.

کی‌سی‌ان‌اِی مکان این کارخانه یا تسلیحات تولیدی آن را اعلام نکرده است. 

کیم جونگ‌اون در گردهمایی اخیر حزب حاکم که در هفته‌های گذشته برگزار شد، خواستار تقویت دفاع ملی برای مقابله با وضعیت بی‌ثبات بین‌المللی شده بود. او اعلام کرد که ارتش و تجهیزات دفاعی این کشور را دربرابر ایالات متحده تقویت خواهد کرد. رهبر کره شمالی همچنین احتمال ازسرگیری «همه فعالیت‌های موقتا تعلیق‌شده» را مطرح کرد که اشاره‌ای آشکار به آزمایش‌ تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های دوربرد آن کشور است.

پیونگ‌یانگ از سال ۲۰۱۷ به این‌سو بمب هسته‌ای یا موشک بالستیک قاره‌پیمای دوربرد آزمایش نکرده است، اما در سال‌های اخیر، پس از توقف مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای در سال ۲۰۱۹، انواع مختلفی از موشک‌ها و کلاهک‌های جنگی با قابلیت مانورپذیری بالاتر را توسعه داده و رونمایی و آزمایش کرده است که به گفته تحلیلگران احتمالا می‌توانند بر سامانه‌های دفاع موشکی مورد استفاده کره جنوبی و ایالات متحده غلبه کنند.

کره شمالی این آزمایش‌های موشکی را بخشی از حق حاکمیتی و قانونی آن کشور برای دفاع از خود می‌داند و سئول و واشینگتن را به استانداردهای دوگانه درمورد آزمایش‌های تسلیحاتی متهم کرده است.

هم‌زمان، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، آزمایش‌های موشکی اخیر را محکوم کرد و آن را اقدامی «بی‌ثبات‌کننده» دانست. او از پیونگ‌یانگ خواست که «این اقدام‌های تحریک‌آمیز را متوقف کند».

اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این آزمایش‌ها تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای است و تلاش‌ها برای از سرگیری گفت‌وگو و کمک به مردم کره شمالی را تضعیف می‌کند.

بیشتر از جهان