قرنطینه سفر در اتحادیه اروپا پایان می‌یابد؟

کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌اند برای سفرهای داخل این قاره مقررات سهل‌گیرانه‌تری وضع کنند

«برای افرادی که واکسینه نشده‌اند محدودیت‌های بیشتری وجود دارد» - Tolga Akmen / AFP

در صورت موافقت کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ممکن است در سفرهای بین کشورهای عضو این اتحادیه، مقررات و محدودیت‌های بعد از سفر مبتنی بر کووید-۱۹ سهل‌گیرانه‌تر شود.

به گزارش یورونیوز، پس از ملاقات روز سه‌شنبه وزرای چند کشور اروپایی در بروکسل، توافق شد تا در صورت موافقت سایر اعضا، از اول فوریه محدودیت‌هایی مانند قرنطینه بعد از سفر و تست کووید برای مسافران کشورهای عضو اتحادیه اروپا پایان یابد. البته کاهش محدودیت‌ها فقط برای آن دسته از شهروندان اروپایی در نظر گرفته می‌شود که گواهی دیجیتال و معتبر واکسیناسیون کووید-۱۹ داشته باشند.

در واقع افرادی که کامل واکسینه شده باشند و بیش از ۲۷۰ روز از تزریق آخرین دوز واکسنشان نگذشته باشد یا افرادی که دوز تقویتی زده‌اند، می‌توانند بدون قرنطینه شدن در اروپا مسافرت کنند. همچنین کسانی که ۷۲ ساعت قبل از پرواز آزمایش پی‌سی‌آر با نتیجه منفی، یا ۲۴ ساعت قبل از پرواز آزمایش سریع کووید با نتیجه منفی یا مدارک مبنی بر بهبودی کووید-۱۹ در عرض ۱۸۰ روز را داشته باشند، مجازند که از یک کشور اروپایی به کشور دیگری در این قاره سفر کنند؛ بدون این که مشمول قرنطینه شوند.

کلمان بون، وزیر امور خارجه فرانسه در امور اروپا، درباره این تصمیم جدید به خبرنگاران گفت که باید به جای اینکه بر ممنوعیت ورود از کشور خاصی تمرکز کنیم، بر افراد متمرکز باشیم. او تاکید کرد: «در حال حاضر بیشتر از اینکه بر وضعیت همه‌گیری در کشورهای اتحادیه اروپا و میزان گسترش کرونا در کشور خاصی تمرکز کنیم، لازم است بر وضعیت واکسینه بودن یا نبودن افراد تاکید شود زیرا مهم است برای افرادی که واکسینه نشده‌اند، محدودیت‌های بیشتری وجود داشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تغییر که در پی کاهش خطرات ناشی از ابتلا به سویه اومیکرون گرفته شد، می‌تواند یکی از اولین گام‌های اتحادیه اروپا در به رسمیت شناختن همه‌گیری کرونا باشد.

در حال حاضر، در کشورهای اتحادیه اروپا قوانین مختلفی درباره سفر شهروندان وجود دارد. به عنوان مثال، در پرتغال مسافرانی که کامل واکسینه شده‌اند هم هنگام ورود به این کشور باید نتیجه منفی آزمایش کرونا ارائه کنند. در لهستان، افرادی که از کشورهای حوزه شینگن وارد می‌شوند، باید گواهی واکسیناسیون کامل داشته باشند؛ در غیر این صورت، ۱۰ روز قرنطینه خواهند شد. در اسلوونی، مسافران از کشورهایی که از نظر این کشور قرمز محسوب می‌شوند، باید تا ۱۰ روز پس از ورود خود را قرنطینه کنند. مسافران هنگام ورود به نروژ نیز فارغ از وضعیت واکسیناسیون، باید نتیجه منفی آزمایش کرونا داشته باشند. با این حال امکان آزمایش دادن در گذرگاه‌های ورودی مرزهای زمینی و فرودگاه‌ها وجود دارد.

در دانمارک نیز همه اتباع خارجی و افرادی که ساکن آن کشورها نیستند، برای ورود باید جواب منفی آزمایش ابتلا به کرونا را ارائه کنند؛ حتی اگر واکسینه شده باشند. در سوییس، همه مسافران فارغ از وضعیت واکسیناسون‌ باید هنگام ورود جواب منفی آزمایش پی‌سی‌آر همراه داشته باشند: ضمن اینکه همه مسافران پس از ورود به سوییس باید بین روز چهارم و هفتم اقامت در این کشور، آزمایش پی‌سی‌آر یا آنتی‌ژنیک بدهند.

در همین حال، کشوری مانند بلژیک از برنامه گواهی دیجیتال کووید-۱۹ در اتحادیه اروپا استفاده می‌کند و به مسافران امکان می‌دهد که پس از ارائه گواهی واکسیناسیون و نتیجه تست منفی ابتلا به کرونا آزادانه در سطح این کشور تردد کنند اما مسافران واکسینه‌شده که از خارج اروپا به بلژیک وارد می‌شوند، باید تا زمان ارائه نتیجه منفی آزمایش پس از ورود، خود را قرنطینه کنند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا درصدد است قوانین یکسانی برای مقررات مربوط به کرونا در کشورهای عضو این اتحادیه در نظر بگیرد و رفت‌وآمد شهروندان این کشورها را تسهیل کند.

مارک ون رانست، ویروس‌شناس بلژیکی، با عاقلانه خواندن این تصمیم گفت: «در حال ورود به مرحله جدیدی در شناخت و پذیرش همه‌گیری قرار داریم. با توجه به سرعت ابتلای اومیکرون و این واقعیت که بسیاری از مردم بیمار می‌شوند، باید بتوان جوامع را برای بازگشت به زندگی و فعالیت‌های جاری آماده کرد.»

این ویروس‌شناس افزود: «با چنین تصمیمی، تفاوت شهروندان واکسینه‌شده و واکسینه‌نشده به وضوح آشکار می‌شود و این همان اقدامی است که در کشورهایی با نرخ پایین واکسیناسیون به آن نیاز داریم.»

بیشتر از جهان