سازمان بهداشت جهانی: اومیکرون می‌تواند پایان همه‌گیری در اروپا باشد

امیدها برای اینکه همه‌گیری به یک بیماری بومی تبدیل شود، در حال افزایش است

سویه اومیکرون در افراد واکسینه شده عفونت کمتری ایجاد می‌کند - Daniel LEAL / AFP

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که سویه اومیکرون ویروس کرونا همه‌گیری را به مرحله جدیدی وارد کرده است و می‌تواند آن را در اروپا به پایان برساند.

دکتر هانس کلوگه، مدیر اروپایی سازمان جهانی بهداشت، روز یکشنبه، ۲۳ ژانویه، با بیان اینکه سویه اومیکرون تا پایان ماه مارس، ۶۰ درصد جمعیت اروپا را درگیر می‌کند، گفت: «این احتمال وجود دارد که اروپا به سمت پایان همه‌گیری حرکت کند.»

به گفته او، هنگامی‌ که افزایش فعلی تعداد مبتلایان فروکش کند، بین چند هفته تا چند ماه یک مصونیت جهانی ایجاد می‌شود. این موضوع در کنار مصونیت ناشی از تزریق واکسن و کاهش ابتلای فصلی موجب می‌شود تعداد مبتلایان کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مدیر اروپایی سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرد که پیش از بازگشت همه‌گیری در پایان سال ۲۰۲۲، دوره‌ای از رکود بیماری وجود خواهد داشت و پس‌ از آن نیز احتمال دارد که همه‌گیری بازنگردد.

دکتر آنتونی فاوچی، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در امور پزشکی، نیز در اظهارنظری مشابه به ای‌بی‌سی نیوز گفت: «با کاهش شدید موارد ابتلا در بخش‌هایی از ایالات‌متحده، همه‌چیز خوب به نظر می‌رسد.» او درعین‌حال درباره ساده‌انگاری بیش‌ازحد هشدار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در آفریقا نیز هفته گذشته اعلام کرده بود که موارد ابتلا به کرونا در آفریقا کاهش یافته و از زمان شیوع موج چهارم کرونا تاکنون در این منطقه، این نخستین‌بار است که آمار مرگ‌ومیر کاهش می‌یابد.

یافته‌های مطالعاتی دانشمندان نشان می‌دهد که سویه اومیکرون ویروس کرونا در مقایسه با سویه دلتا قدرت سرایت بیشتری دارد اما در افراد واکسینه شده عفونت کمتری ایجاد می‌کند. این موضوع امیدها را برای اینکه همه‌گیری به یک بیماری بومی و قابل‌کنترل تبدیل شود، افزایش داده است. با این‌ حال، دکتر هانس کلوگه تاکید کرد: «هنوز خیلی زود است که همه‌گیری کرونا را یک بیماری بومی در نظر بگیریم؛ بنابراین باید بسیار مراقب باشیم.»

مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در اروپا گفت: «گسترش اومیکرون به ما ثابت کرد که امکان ظهور سویه‌های جدید همچنان وجود دارد.»

کلوگه به این سوال که آیا برای پایان دادن به همه‌گیری دوز چهارم ضروری است یا خیر پاسخی محافظه‌کارانه‌ داد و گفت: «اکنون ما فقط این را می‌دانیم که ایمنی در برابر کووید-۱۹ پس از هر بار تزریق واکسن، افزایش می‌یابد.»

بر اساس اعلام مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اتحادیه اروپا، در حال حاضر اومیکرون سویه غالب در قاره اروپا است و موارد ابتلا به بیماری تا ۱۸ ژانویه نسبت به هفته قبل از آن، ۱۵ درصد افزایش داشته است.

بیشتر از جهان